ADVARER MOT KAOS PÅ GRENSA:  Tollvesenet forventer trafikkaos på svenskegrensa mandag og ber de som kan styre unna. Her fra Her fra en grensekontroll på Svinesund tidligere i år. 
Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
ADVARER MOT KAOS PÅ GRENSA: Tollvesenet forventer trafikkaos på svenskegrensa mandag og ber de som kan styre unna. Her fra Her fra en grensekontroll på Svinesund tidligere i år. Foto: Gorm Kallestad / ScanpixVis mer

Frykter trafikkaos og timevis med køer på Svenskegrensa

Advarer mot harryhandel 2. pinsedag

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Førstkommende mandag er 2. pinsedag og helligdag i Norge.  Det er derimot ikke tilfellet i Sverige, der butikkene er åpne som normalt.

Mange bruker anledningen til å ta en tur over grensen  etter flesk og tobakk, men ifølge Tollvesenet er ikke dette noen god idé.

- Vi anbefaler veldig sterkt at folk unngår å bruke 2. pinsedag som handledag i Sverige, sier Asle Farberg, avdelingssjef ved grensekontrollen til NRK.

Han forteller om en kolossal trafikkøkning denne dagen. I fjor var det times lange køer inn i Norge, og Tollvesenet hadde problemer med trafikkavviklingen helt ut i tredje dag pinse, ifølge NRK Østfold.

Økt godstrafikk Det er ikke bare harryhandelen og hjemvendende turister som er årsaken til trafikkøkningen i pinsen.

Våren er høysesong for godstrafikken inn i Norge. 

2. pinsedag forventer tollvesenet opp mot 2000 vogntog i løpet av et døgn mot normalen på 1400.

Det er spesielt E6 som er utsatt.

Hvis du krysse grensen 2. pinsedag råder Farberg til å bruke andre innfartsårer som for eksempel den gamle Svinesund-brua.
Økt trafikkrisiko Også Statens vegvesen frykter utfarten i helgen, både til Sverige og innenlands.

- Økt trafikk på vegene betyr en forhøyet risiko, minner lederen for trafikksikkerhetsarbeidet i Statens vegvesen Guro Ranes om. 

Sommermånedene som vi nå har gått inn i er også måneder hvor ulykkesstatistikken er dyster.

- En av tre dødsulykker på norske veger skjer i løpet av årets tre sommer-måneder. Dette tror vi først og fremst henger sammen med økt fart på vegene. Farten er i større grad medvirkende årsak til at ulykker skjer og ikke minst en avgjørende årsak til utfallet når ulykken først skjer, sier Ranes.