Frykter trøtte flygere

Flygerforbundet mener utslitte flygere som sovner på jobb er en sikkerhetsrisiko i Norge, og etterlyser nye regler. Luftfartstilsynet mener dagens regler er tilstrekkelige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Leder Harald Stephansen i Norsk Flygerforbund har selv opplevd å sovne på jobb under en langdistanseflyging med SAS.

- Den gangen gikk det bra, fordi jeg satt ved siden av en flyger som ikke sovnet. Men det foreligger rapporter fra flyginger der begge pilotene er blitt oppdaget sovende, blant annet i engelsk luftfart, sier Stephansen til Dagsavisen.

Etter dagens regler kan en flyger fly 14 timer og 10 minutter i strekk, eller opptil 17 timer hvis flyet er forsinket. Dette mener Stephansen er for lenge, men Luftfartstilsynet mener reglene er gode nok.

- Vi deler ikke synet Stephansen gir uttrykk for. Norge følger et felles, europeisk regelverk som er utarbeidet etter en nøye vurdering av hva som er forsvarlig sikkerhetsmessig, sier direktør Per Arne Skogstad i Luftfartstilsynet.

(NTB)