Fryses ut av isprodusenter

Denne sommeren blir det vanskeligere å få kjøpt softis i distrikts-Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Produsentene vil ikke selge til utsalgssteder med for dårlig omsetning.

Iskremprodusentene har innført krav til omsetningen, skriver Nationen.

Hennig Olsen har satt grensen på 1.500 liter i året. Konkurrenten Norsk Iskrem krever en omsetning på 2.000 liter i året. Det tilsvarer om lag 6.700 porsjoner.

Hennig Olsen oppgir økonomi som årsak til begrensningen.

- Softismaskinene er svært dyre, helt opp til 100.000 kroner, sier salgssjef Øyvind Berntsen i Hennig Olsen Is til avisen Firda.

Flere av maskinene er omplassert for å få opp salget. Berntsen mener det ikke er iskremprodusentens oppgave å drive distriktspolitikk, selv om han kan forstå skuffelsen blant folk som er glad i softis.(NTB)