Fugl mot passasjerfly

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

1. januar 1976: En DC-10 fra SAS fikk fugler i motor etter start og nødlandet på Kastrup ved København i Danmark.

20. juli 1989: Amerikansk DC-10 fra United Airlines fikk fugl i motor og nødlandet i Chicago; Illinois i USA.

10. august 1989: Norsk Boeing 737 fra Braathen SAFE avbrøt start etter at fugl kom inn i motor på Flesland ved Bergen i Hordaland.

24. august 1989: En DC-9 fra SAS fikk fugl i motor etter start og nødlandet på Sola ved Stavanger i Rogaland.

1. november 1989: Gresk Boeing 737 fra Olympic Airways avbrøt start da fugler ble sugd inn i motor på Korfu i Hellas.

26. januar 1990: Sør-afrikansk Airbus A-300 fra South African Airways avbrøt start da fugl kom inn i motor i Durban; Natal i Sør- Afrika.

15. juli 1990: Norsk Boeing 737 fra Braathen SAFE nød-landet med en motor da fugl ødela den andre etter start på Fornebu; Bærum i Akershus.

22. desember 1994: Amerikansk fly fra TWA fikk hull i nesen etter kollisjon med stor fugl og nød- landet i Tampa; Florida i USA.

8. februar 1995: Nederlandsk Boeing 747 fra KLM med Norges OL-lag i fotball fikk fugl i motor og brann i avbrutt start i Johannesburg; Transvaal i Sør-Afrika.

17. juli 1996: I Hellas skled et AWACs-fly fra NATO av rullebanen og ned i vannet, trolig etter sammenstøt med fugler.

I 1997 anslo luftfartsmyndighetene i USA at 25 000 fugler vil treffe fly i løpet av de neste fire åra, Ekspertene regner med at det er 25 prosent sjanse for at noen

av fugle-kollisjonene vil føre til en alvorlig flyulykke.

(Dagbladet :på nettet)