Full elbil-klinsj

Frp vil la elbilistene betale for løse bompengestriden, men statsministeren viser til avtalen partiet inngikk på Granavolden for bare fire måneder siden.

AVTALE: Fremskrittspartiet vil ha moms på elbiler allerede fra neste år, men statsminister Erna Solberg (H) viser til regjeringsplattformen som de fire partiene på borgerlig side ble enige om på Granavolden 17. januar. Video: Mats Rønning Vis mer

Ingenting tyder på at bompengestriden blant regjeringspartiene er løst. Frp vil ha moms på elbiler, men det sier regjeringspartner Venstre blankt nei til. Fra før er det strid innad i regjeringen om finansieringsmodellen som kalles veiprising.

Det er i dagens Dagbladet at Fremskrittspartiets finanspolitiske talsperson Sivert Bjørnstad går ut og krever full moms på elbiler allerede fra neste år. Det kan gi 7 milliarder til statskassa, som Frp mener kan brukes til å kutte i bompengene.

- Vi ser nå et folkelig oppgjør mot bompenger over hele landet. Bilistene har betalt for mye over lang tid, og nå er det naturlig at også elbilene bidrar til spleiselaget, sier Frps finanspolitiske talsmann, Sivert Bjørnstad, til Dagbladet i dag.

Han vil ha dette på plass allerede fra neste år, noe som innebærer at endringene må skje i statsbudsjettet som legges fram i høst.

Må endre regjeringsplattformen

Skal elbilene bli ilagt moms må Frp få med seg Høyre, Venstre og KrF på å endre Granavolden-erklæringen, der det heter at elbilfordelene - inkludert momsfordelene - skal gjelde hele perioden.

Statsminister Erna Solberg (H) advarer Frp om at hele bilpakka i regjeringsavtalen da vil være i spill:

- Granavolden-erklæringen er veldig tydelig på at elbilfordelene hovedsakelig skal bestå fram til 2021. Det er jo andre deler av bilavgiftssystemet, som Frp har vært opptatt av, som vi heller ikke gjør endringer i nå, sier Solberg til Dagbladet.

- Så det er uaktuelt å gjøre som Frps stortingsgruppe krever?

- De har for fire måneder siden vært enige i Granavolden, og den ligger til grunn for regjeringen. En reåpning av det, betyr en reåpning av hele bilspørsmålet. Og det tror jeg ikke Frp ønsker.

Tap for staten

Spørsmålet om moms på elbiler og andre avgiftsfordeler som nullutslippskjøretøyene har, ble aktualisert da regjeringen nylig la fram revidert nasjonalbudsjett. Elbilfordelene fikk mye av skylda for at staten i 2019 vil ta inn om lag 3,3 milliarder kroner mindre enn forutsatt da statsbudsjettet ble lagt fram i fjor.

Allerede før jul var Frps Gisle Meininger Saudland ute i Dagbladet og ba om moms på elbiler. Nå følger partiets finanspoltiske talsmann Sivert Bjørnstad opp, noe Frp-leder Siv Jensen uttrykker forståelse for.

- Jeg synes alle forslag til hvordan vi kan få bort bompengene er interessante å diskutere. Elbilpolitikken har vært vellykket, vi har fått over 200 000 elbiler på veiene og utviklingen har gått raskere enn vi har trodd. Jeg tror alle forstår at elbilene også må regne med å betale noe etter hvert, sier Jensen til Dagbladet.

Hun erkjenner imidlertid at regjeringserklæringen inntil videre ligger fast og at denne må endres før elbil-momsen kommer.

- Vi har forpliktet oss i regjeringsplattformen til at disse fordelene skal vare til 2021 og står ved det inntil det eventuelt er enighet om noe annet, sier Jensen.

Balanserte løsninger

I tillegg til kontroversene internt i regjeringspartiene om elbilfordeler, skiller den borgerlige alliansen lag når det gjelder veiprising. Tre av regjeringspartiene er positive til dette, mens Frp sier blankt nei.

- Er det vanskelig å holde koalisjonen din samlet når det gjelder bilspørsmålet?

- I Granavolden-erklæringen er vi enige om at vi er nødt til å utrede et bærekraftig bilavgiftssystem for framtiden. Storitnget har vedtatt at vi skal se på de teknologiske løsningene i ulike former. Veiprising er ikke noe sesam sesam for å fjerne utfordringen med at bilistene må betale for veibygging i Norge, det er bare en annen måte å fordele det på. Det skaper like mange kontroverser og diskusjoner, sier statsministeren.

Hun framholder at regjeringen har «balanserte løsninger» når det kommer til spørsmålet om bilavgifter.

- Så er vi opptatt av å finne løsninger på bompengespørsmålet, og det jobber vi med sier Solberg.

Venstre sier nei

Venstre-leder Trine Skei Grande er ikke beredt til å gi opp momsfritaket for elbiler, selv om kravet nå fremmes av regjeringens nest største parti - Frp.

- Jeg forutsetter at de står på den avtalen vi har i regjering. De må gjerne tenkte høyt om måter å tenke bilavgifter på, men dette kommer ikke Venstre til å være i front for, sier Grande til Dagbladet.

Venstre-lederen avviser at det nå er på tide å innføre moms å dekke opp for inntektstapet den økende andelen elbiler gir.

- Det er på tide å fikse klima, svarer hun.

- Vi har en avtale på dette feltet. Vi skal nå klimamålsetningene våre, og dette er et av de mest virkningsfulle grepene vi gjør. Ja, det koster å gjennomføre kraftfulle klimatiltak. Det er helt nytt for meg at Frp kjemper for å øke momsen på elbiler, fortsetter hun.

Unge Venstre: - Idiotisk

Fra Unge Venstre er ordbruken enda tydeligere:

- I mars var elbilsalget på 59 prosent. Vi har en politikk som fungerer som bare juling. Det er helt idiotisk å rokke ved den politikken nå, sier leder Sondre Hansmark.

- Hvis man kutter elbilfordelene nå vil man få et el-sjokk i negativ forstand. Elbilsalget vil stupe, fortsetter Unge Venstre-lederen.

Koster 18 milliarder

Elbilfordelene utgjør i dag om lag 18 milliarder kroner i året totalt.

- Det betyr store tap for staten. Disse pengene kunne vært brukt til bedre samferdsel og mindre bompengebelastning for den enkelte. Tida er for at vi reduserer elbilfordelene og gir til de som har de største bompengeutgiftene, framholder Bjørnstad.

Han sier han regner med elbilmoms er en løsning Siv Jensen drøfter med de andre partilederne i regjeringen nå.

- Hvis vi starter med det neste år, vil det gi en inntekt på i overkant av 7 milliarder kroner til staten. Disse pengene kan brukes for å få ned kostnadene bil bompenger. Det er et enkelt grep. Vi viser hvordan vi finansierer kutt i bompengene, sier Bjørnstad.

SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski er like negativ til Frps forslag som Venstre er.

- Vi foreslår at de heller burde gjøre det dyrere å kjøpe dyre fossilbiler. Da kan de både ta inn mer penger og bidra til å løse klimakrisen. En fossil Porsche 911 S Turbo er for eksempel blitt 400 000 kroner billigere under denne regjeringen, sier hun.