Havarikommisjonens rapport om en helikopterulykke i Reisadalen i august i fjor inneholder flengende kritikk mot Luftfartstilsynet.
Til tross for advarsler fra den svenske Transportstyrelsen til Luftfartstilsynet om pilotens forhold til alkohol helt fra 2012, fikk han fortsette å fly.
Han hadde blant annet blitt dømt for å kjøre bil i ruspåvirket tilstand i september 2011.
«Luftfartstilsynet har opplyst at de i denne perioden ikke hadde en bemannet sjefslegestilling, og at det oppstod svikt i interne rutiner for håndtering av slike opplysninger. Derved fikk denne informasjonen ingen konsekvenser for fartøysjefens norske helikoptersertifikat», heter det i rapporten.
- Luftfartstilsynet håndterer alltid saker om alkohol svært strengt, og normalt sett blir slike bekymringsmeldinger fanget opp. I dette tilfellet gjorde vi en feil. Det er svært beklagelig, og skal ikke skje, sier kommunikasjonsdirektør Frank Gøran Nordheim i Luftfartstilsynet til Dagbladet og fortsetter:
- Vår interne svikt skjedde i 2012. Vi har siden den gang fulgt opp våre interne rutiner for å prøve å unngå at slikt skjer igjen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger