HARD LANDING: Her står helikopteret på bakken i Reisadalen, etter en heller vinglete flytur fra Alta mot Kiruna. Foto: Havarikommisjonen.
HARD LANDING: Her står helikopteret på bakken i Reisadalen, etter en heller vinglete flytur fra Alta mot Kiruna. Foto: Havarikommisjonen.Vis mer

Luftfartstilsynet lot pilot med rusproblemer fortsette å fly:

Full helikopterpilot havarerte - ville kikke på rever ved Reisadalen

Luftfartstilsynet slaktes i fersk rapport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Havarikommisjonens rapport om en helikopterulykke i Reisadalen i august i fjor inneholder flengende kritikk mot Luftfartstilsynet.

Til tross for advarsler fra den svenske Transportstyrelsen til Luftfartstilsynet om pilotens forhold til alkohol helt fra 2012, fikk han fortsette å fly.

REISERUTA: Kartet beskriver pilotens ferd inn mot havaristedet i Reisadalen. 
REISERUTA: Kartet beskriver pilotens ferd inn mot havaristedet i Reisadalen.  Vis mer

Han hadde blant annet blitt dømt for å kjøre bil i ruspåvirket tilstand i september 2011.

«Luftfartstilsynet har opplyst at de i denne perioden ikke hadde en bemannet sjefslegestilling, og at det oppstod svikt i interne rutiner for håndtering av slike opplysninger. Derved fikk denne informasjonen ingen konsekvenser for fartøysjefens norske helikoptersertifikat», heter det i rapporten.

- Luftfartstilsynet håndterer alltid saker om alkohol svært strengt, og normalt sett blir slike bekymringsmeldinger fanget opp. I dette tilfellet gjorde vi en feil. Det er svært beklagelig, og skal ikke skje, sier kommunikasjonsdirektør Frank Gøran Nordheim i Luftfartstilsynet til Dagbladet og fortsetter:

- Vår interne svikt skjedde i 2012. Vi har siden den gang fulgt opp våre interne rutiner for å prøve å unngå at slikt skjer igjen.

Lyn-mellomlanding

Lenge gikk det bra med piloten, men lørdag den 15. august i fjor var ulykken ute.

Helikopteret lettet fra Alta klokka 15, med kurs mot helikopterselskapets vedlikeholdsbase nær Kiruna i Sverige.

Allerede ved avgang fra Alta lufthavn observerte flygelederen flere påfallende forhold: Fartøysjefen virket «usikker/urutinert» i kommunikasjonen, ved at han forbyttet kallesignaler og dessuten brukte det svenske fonetiske alfabetet. Han brukte også feil radiofrekvens.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter et kvarters flygning landet helikopteret ute i terrenget, og var på bakken i cirka 17 sekunder. Piloten har forklart dette med at han bare skulle endre oppsettet på GPS-plotteren fra norsk til svensk.

Etter en midlertidig kursending, endret piloten kurs og styrte igjen mot Kiruna. Han skal da ha observert et par rever på bakken, som han fant ut at han ville se nærmere på, og endret først kursen med en venstresving.

Hard landing

Ved Reisadalen utførte flygeren en høyresving, og deretter tapte helikopteret høyde.

Ifølge Havarikommisjonens rapport sank helikopteret vertikalt, landet hardt og ble stående på understellet. Det fikk omfattende skader, og piloten havnet på sykehus.

«Utførelsen av flygingen, samt resultatet av blodprøven som ble tatt fire timer etter ulykken sannsynliggjør at vedkommende fløy i alkoholpåvirket tilstand. Hans forhold til alkohol har vært kjent i helikoptermiljøet og hos luftfartsmyndighet gjennom flere år», heter det i rapporten.

Cirka fire timer etter ulykken ble det tatt blodprøve av flygeren, som viste at han hadde en promille på 2,29.

- Drakk sprit etter ulykken

Promillen kan muligens skyldes at han inntok alkohol etter selve krasjlandingen:

I forklaringen til Havarikommisjonen sa han at han drakk en større mengde alkohol av en flaske sprit han hadde i utstyrsbagen.

Formålet skal ha vært å dempe smertene i ryggen etter den harde landingen. Han skal deretter ha gjemt flasken i terrenget 25–50 meter unna helikopteret.