KRISE-VISITT: SAS-sjef Rickard Gustafson er i dag i Norge for å prøve å få fram en løsning med pilotene, før en bebudet storstreik i morgen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
KRISE-VISITT: SAS-sjef Rickard Gustafson er i dag i Norge for å prøve å få fram en løsning med pilotene, før en bebudet storstreik i morgen. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpixVis mer

SAS og pilotene krangler, nå er partene innkalt av Riksmekleren

Full krangel i SAS før varslet storstreik: «Ufattelig provoserende»

Få timer før en varslet full pilotstreik i SAS, flyr uforsonlige beskyldninger mellom partene.

Et halvt døgn før de fleste norske SAS-pilotene kan blitt tatt ut i streik ved midnatt, tas harde ord i bruk mellom pilotene og selskapets forhandlingsledelse.

I et siste forsøk på å hindre streik, har Riksmekleren i dag innkalt partene til et møte klokka 14, melder Fri fagbevegelse.

«Sverting» og «stigmatisering»

Det kan virke som det er en bratt oppoverbakke å bli enige.

NHO Luftfarts administrerende direktør Torbjørn Lothe, som har forhandlet med pilotforeningene, legger ikke fingrene mellom når han snakker om pilotene.

- De har flere fritids- og ferie-dager enn de har arbeidsdager, sier Lothe til Dagbladet, og kaller pilotene for «de mest privilegerte i selskapet».

- Han prøver å lage et bilde av oss som bortskjemte dovendyr, svarer Jens Lippestad, forhandlingsleder for Norsk Flygerforbund.

Lippestad reagerer sterkt på det han opplever som selskapets «sverting» og «stigmatisering» av egne ansatte.

- Truer SAS eksistens

Tidligere i dag meldte Dagens Næringsliv at SAS-sjef Rickard Gustafson er i Norge for å prøve å få til en løsning.

Det kan bli vanskelig, ut fra blant annet Gustafssons egne uttalelser:

- Det er litt provoserende, sier SAS-sjefen til DN om at pilotleder Jens Lippestad mener streiken kunne vært unngått hvis de norske pilotene hadde fått samme betingelser som de danske og svenske.

Gustafson mener streiken truer selskapets «langsiktige eksistens».

- Ganske utrolig

En tøff og uforsonlig tone har gjennom måneder bygget seg opp mellom pilotene og SAS-ledelsen.

- Det er helt feil, og det er ganske utrolig at han han kan prestere å si noe sånt, sier NHO Luftfarts administrerende direktør Torbjørn Lothe om en pilot-uttalelse i en pressemelding mandag.

SAS-FORHANDLER: Adm. direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe. Foto: NTB scanpix Vis mer

I uttalelsen sa Jens Lippestad at SAS kunne unngått streiken «dersom de hadde gitt oss samme betingelser som våre kolleger i Danmark og Sverige, med nasjonale tilpasninger», og kalte det for en splitt og hersk-taktikk.

Lothe ber Dagbladet merke seg følgende tre ord i sitatet fra Lippestad: «med nasjonale tilpasninger».

- Under den hatten har de flere andre krav, med en kostnadsvekst som går langt utover det som er forsvarlig for SAS, sier han.

- Må realitetsorientere seg

Dette utdyper Lothe på denne måten:

- Kravene pilotene først la på bordet, ville ha betydd en 20 prosent økning av personalkostnadene på pilotsiden, sier Lothe.

Han viser til økte lønnsutgifter, økt bemanningsbehov på grunn av endret arbeidstid, og andre kostnader knyttet til endringene.

- Noen av kravene har falt bort, men de sitter igjen med enda høyere lønn, mer i diettpenger og mindre arbeidstid, sier Lothe.

Han mener pilotene nå må tilpasse seg konkurransen fra 70 andre flyselskaper som opererer i Norge.

- Ballen ligger hos pilotene, som må realitetsorientere seg, sier Lothe.

FØLER SEG UTHENGT: Jens Lippestad, Norsk Flygerforbund. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix Vis mer

- Ufattelig provoserende

Jens Lippestad stiller seg uforstående til at kravene skal ha betydd en økning i personalkostnader på 20 prosent.

- Det er jo ufattelig provoserende, utbryter Lippestad.

- Det SAS har takket nei til er et snitt på en to prosents lønnsøkning årlig, i en treårs-avtale. Det er langt mindre enn andre grupper, og vi har ikke krevd reduksjon i verken arbeidsdager eller arbeidstid. Dietten vår ble redusert med 25 prosent i 2012, og nå har vi krevd å få den økt med 10 prosent. Det er det samme som de danske pilotene har fått og mindre enn statens satser, sier Lippestad.

Ifølge ham har de norske pilotene stilt to tilleggskrav utover svenske og danske forhandlingsresultater, det ene om en forsikringsavtale som ifølge Lippestad vil koste SAS «bare noen hundretusen kroner».

Det andre gjaldt et krav om at 56 styrmenn skulle bli kapteiner, men til gjengjeld skulle jobbe i mer fleksible stillinger.

- Vi trodde faktisk at SAS også ønsket seg dette og at det er en win win, sier Lippestad. Han legger til at pilotene kan diskutere dette om SAS ikke vil ha det.

- Mer fri- enn arbeidsdager

Lothe reagerer på Lippestads framstilling av at pilotene har måttet «ofre seg» for SAS.

- Den gruppen han representerer har ei grunnlønn på en million kroner i snitt, og en rekke tillegg og gode pensjons- og forsikringsordninger. Erfarne kapteiner har 1,2 millioner i grunnlønn pluss tillegg. Det er de mest privilegerte i selskapet som går til streik og setter egne og kollegenes arbeidsplasser i fare, sier han.

Ifølge Lothe arbeider pilotene 175-180 dager i snitt på et år, og resten av tida har de fri.

- De har flere fritids- og ferie-dager enn de har arbeidsdager, sier han.

- Latterlig useriøst

Det kontrer Lippestad på denne måten:

- Topplønna er 99000 kroner i måneden, etter 25 år i selskapet. Ei begynnerlønn for en pilot er 37000 kroner i måneden, for en ung pilot som kanskje har pådratt seg ei studiegjeld på en million. Dette er fast årslønn og det finnes ingen tillegg ut over dette slik Lothe påstår.

Lothes uttalelse om at pilotene arbeider bare 175-180 arbeidsdager i året kommenter han på denne måten:

- Vi står til disposisjon for SAS 185 dager i året, og hver arbeidsdag kan være inntil 14 timer. Vi jobber tre av fire helger i måneden, og er tilgjengelig i alle høytider og i jula, sier Lippestad.

Hans oppsummering av Lothes framstilling lover dårlig for en snarlig enighet:

- Dette er latterlig useriøst, og ufattelig langt fra virkeligheten, sier Jens Lippestad.