Full krangel om redningshelikopter

Forsvarsdepartementet får flengende kritikk for mangelfull informasjon og samarbeid i forbindelse med etableringen av redningshelikoptertjenesten i Oslofjord-området.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kritikken kommer fram i et brev fra Sosial- og helsedepartementet (SHD).

- Lovstridig

Forsvarsdepartemenet (FD) har drevet et udemokratisk og lovstridig solospill, hevder flere Dagbladet har vært ikontakt med. To nye redningshelikoptre skulle etter planen stå klare på Rygge hovedflystasjon i Østfold til sommeren.

Nå tyder alt på at Oslofjorden likevel ikke får styrket beredskap før tidligst første halvår i 1999.

Helikopterprodusentene Sikorsky og Eurocopter kniver nå om å vinne kampen om leiekontrakten med Forsvaret. Ifølge FD er det uklart om helikoptrene skal utstyres med medisinskteknisk utstyr og helsepersonell.

Uttalelsen får flere enn SHD til å se rødt.

Fare for sikkerheten

- FD's solospill er uforsvarlig og forkastelig. Hvis ikke SHD hadde satt foten ned, ville hensynet til forsvaret gått foran foran det å redde liv, sier lederen for LOs helikopterutvalg Ketil Karlsen.

Han hevder FD har vært mest opptatt av å få testet ut Sikorskys Black Hawk i forsvarsøyemed.

I brevet fra SHD - datert 17. november i fjor - skriver underdirektør Knut Bjørn Christophersen at «manglende offentlig samarbeid vil i ytterste konsekvens innebære en fare for sikkerheten i redningshelikoptertjenesten og i redningstjenesten».

- Vi har verken blitt informert eller tatt med på råd. Det er uholdbart, sier Christophersen.

Tar selvkritikk

Underdirektør Per Fewang i FD tar selvkritikk på at kommunikasjonen har vært for dårlig, men benekter at FD lar militære hensyn gå foran ønsket om en best mulig redningstjeneste.

- Målet er å ivareta begge hensyn, sier Fewang.