KRYSSER FINGRENE: Hjemmehjelpen i Groruddalen må lufte bilen to ganger i uka. Avdelingsleder Bente Almås håper sykepleierne får nye biler raskt. Oslo kommune og leverandøren Autolease forteller til Dagbladet at de nå har startet en dialog om hvordan man raskest mulig kan få løst problemet. Foto: Eirik Helland Urke
KRYSSER FINGRENE: Hjemmehjelpen i Groruddalen må lufte bilen to ganger i uka. Avdelingsleder Bente Almås håper sykepleierne får nye biler raskt. Oslo kommune og leverandøren Autolease forteller til Dagbladet at de nå har startet en dialog om hvordan man raskest mulig kan få løst problemet. Foto: Eirik Helland UrkeVis mer

Full krig om hjemmehjelpens billufting

Leverandøren: - Kommunen ble informert. Oslo kommune: - Autolease har brutt avtalen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

||| - Vi håper dette løser seg så fort som mulig. Men det er flott å høre at de nå er i dialog. Det er derfor vi har meldt dette oppover i systemet, sier Bente Almås, leder for hjemmehjelpen i Grorud.

Men det var først etter at Dagbladet igår skrev om biltabben som har rammet hjemmehjelpen i Grorud, at Oslo kommune og billeverandøren Autolease kom i dialog for å få løst problemet.

Hjemmesykepleierne på Grorud må nemlig bruke arbeidstiden på å «lufte» hjemmehjelpens totalt ni biler for å holde dem kjørbare.

Men selv om Oslo kommune og Autolease nå er enige i at en løsning må utarbeides raskt, er de dypt uenige i hvem som har ansvaret for tabben.

- Kommunen ble aldri informert - Leverandøren har ansvaret når det er noe galt med bilene. Når det skjer er det et kontraktsbrudd fra leverandørens side, sier Gunnar Wedde avdelingsdirektør i Utviklings- og kompetenseetaten (UKE).

Wedde mener Autolease aldri har informert om problemene tilknyttet dieselbiler med partikkelfilter.

- Vi har etterspurt biler som skal fungere i tjenesten vår. Autolease har det fulle og hele ansvaret for å ordne opp i dette, sier Wedde.

Krever snarlig løsning Frp-byråd Sylvi Listhaug er på ferie og henviser Dagbladet til byrådssektretær for FrP Kai-Morten Terning. Han mener at UKE har sin del av ansvaret, men at Autolease er ansvarlige for at bilene som blir levert er tilpasset kommunens ulike behov.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Det er ikke overflod av sykepleiere, og vi kan ikke bruke deres arbeidstid på unødvendig kjøring. Her har ikke UKE tenkt langt nok. Dette må de få orden på. Men hvis bilene ikke fungerer tilfredsstillende for tjenesten, har kommunen ifølge innkjøpsavtalen rett til å kreve nye biler. Vi forventer derfor at de nye bilene som blir levert ikke har det samme problemet, sier Terning.

- Vi informerte bydelene Haakon J. Marthinsen, leder i Autolease Norge mener imidletid at Autolease har vært åpne om problemene tilknyttet dieselbilene.

- Vi var tidlig ute med informasjon til bydelene om dette problemet, og vi har anbefalt alternative modeller. Da er det uheldig at man da har fått disse bilene, sier Marthinsen.

Marthinsen forteller at på det tidspunktet avtalen ble inngått bare var dieselbiler med partikkelfilter som oppfylte kommunens strenge krav til CO2-utslipp. Autolease har bare forholdt seg til kravspesifikkasjonen i anbudskonkurransen til Oslo kommune, ifølge Marthinsen.

- Vi leverer det vi får beskjed om. Nå må vi må se på mulighetene for å innlevere bilene og finne andre biler som egner seg innenfor regelverket.