NOK ER NOK: «Nok er nok. Over 100 000 passasjerer har så langt blitt berørt av pilotstreiken. Ledelsen i Norwegian Air Norway (NAN) har fått alle fullmakter fra ledelsen i morselskapet Norwegian Air Shuttle til å få hele konsernet ut av den krisen som er skapt», heter det i en pressemelding i ettermiddag. Her er Norwegian-sjef Bjørn Kjos på en pressekonferanse i flyselskapets hovedkvarter på Fornebu onsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
NOK ER NOK: «Nok er nok. Over 100 000 passasjerer har så langt blitt berørt av pilotstreiken. Ledelsen i Norwegian Air Norway (NAN) har fått alle fullmakter fra ledelsen i morselskapet Norwegian Air Shuttle til å få hele konsernet ut av den krisen som er skapt», heter det i en pressemelding i ettermiddag. Her er Norwegian-sjef Bjørn Kjos på en pressekonferanse i flyselskapets hovedkvarter på Fornebu onsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Full krig: Parat stiller ikke. Norwegian ga streikende piloter frist til kl 15 for å forhandle

Norwegian har mistet tålmodigheten. Pilotene stiller ikke klokka 15, melder E24.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

«Norwegian har hele tiden vært innstilt på finne løsning med NPU og Parat, men ledelsen verken vil eller kan overlate til en ansattgruppe å overta styringen av Norwegian-konsernet. NAN har nå gitt NPU og Parat en siste mulighet til å komme til forhandlingsbordet umiddelbart, hvor kravene til avtale med morselskapet og kommersiell styringsrett er ute. Nå starter nedtellingen, med en frist for NPU og Parat til kl 15.»

Det skriver Norwegian i en pressemelding nå i ettermiddag.

Men ifølge E24 mener Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud at dette er en «pistol mot hodet», og stiller ikke kl 15.

- Nok er nok Meldingen kommer i det Norwegian snart går inn i det sjuende døgnet med pilotstreik — og Norwegian-ledelsen kaller det en unntakstilstand i hele konsernet.

«Nok er nok. Over 100 000 passasjerer har så langt blitt berørt av pilotstreiken. Ledelsen i Norwegian Air Norway (NAN) har fått alle fullmakter fra ledelsen i morselskapet Norwegian Air Shuttle til å få hele konsernet ut av den krisen som er skapt. Det er også en klar føring at pilotene i Norge, Sverige og Danmark skal få en reell mulighet til selv å påvirke sin egen arbeidsplass fremover», heter det i meldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian skriver også at situasjonen ikke er lik i de tre skandinaviske landene og at Norwegian har fått henvendelser fra svenske og danske piloter som ikke vil risikere sin egen arbeidsplass som følge av blant annet de NPUs krav om ytelsespensjon.

De danske pilotene er allerede på dansk innskuddspensjonsordning, mens svenskene har sin egen pensjonsordning, går et fram av meldingen.

Vil diskutere prinsipper
Fagforeningen NPU/Parat avviser i en pressemelding lagt ut i dag at de har manglende vilje til forhandlinger, og mener påstander om det bidrar til å øke konfliktnivået.

- Skal denne konflikten finne sin løsning er det kun mulig gjennom konstruktive og løsningsorienterte samtaler mellom partene, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud i pressemeldingen, hvor det står at nattens forhandlinger ikke førte frem til løsning da partene fortsatt står langt fra hverandre i prinsipielle spørsmål.

- Pilotene har hele tiden vært villige til å møte Norwegians behov for reduserte kostnader knyttet til pensjon, forsikringsordninger og arbeidstid. Problemet er at Norwegian ikke vil møte noen av våre prinsipielle krav, sier Skjæggerud.  

Pilotene er villige til å møte Norwegian til nye forhandlingsmøter kontinuerlig.

— Vi har møtt selskapet til forhandlinger, og jeg ønsker å være krystallklar på at vi til enhver tid møter til nye reelle forhandlinger, sier Skjæggerud.