Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Full pølsekrig

Oppfordrer til boikott av Cirkle K - slutt på en wiener for en tier.

WIENER: Cirkle K endrer sitt pølsetilbud. Det skaper reaksjoner. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

- Nå er ikke vi en språkforening, men vi er ganske sikre på at alltid ikke bare betyr til 2020, sier styreleder i Drammen pølseforening, Jørgen Styrmoe.

Slagordet han sikter til er det Cirkle K-stasjonene har brukt i årevis: «Alltid en wiener for en tier».

Styreleder i Drammen pølseforening, Jørgen Styrmoe reagerer på pølse-exiten. Foto: Privat
Styreleder i Drammen pølseforening, Jørgen Styrmoe reagerer på pølse-exiten. Foto: Privat Vis mer

I går ble siste pølse solgt for en tier på bensinstasjonen. Flere har reagert på at wiener-pølsa til ti kroner er fjernet fra Cirkle K-stasjonene og plutselig ble borte helt uten forvarsel.

Det var da pølsespiser Håvard Gulliksen ringte Drammens Tidenene og fortalte om det manglende tilbudet, at pølsebråket begynte.

Daniel Byskov forklarer mysteriene med de rare merkene på pølser. Video: Nina Hansen / Dagbladet Vis mer

- Det som overrasker oss i pølseforeningen er at Cirkle K har gått ut og sagt alltid en wiener for en tier. Vi trodde det betød alltid. 20 kroner for en litt større pølse er for all del ikke noe dårlig tilbud, det er prinsippet vi håper de går tilbake på, sier Styrmoe.

SINTE: Drammen pølseforening er i harnisk etter at tilbudet forsvinner. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
SINTE: Drammen pølseforening er i harnisk etter at tilbudet forsvinner. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Øker prisen

I bytte har Circle K lansert en ny kampanje, med lengre pølser til 20 kroner, eller to for 30.

ALDRI MER: En wiener for en tier. Pressetalsmann i Cirkle K, Knut Hilmar Hansen, bekrefter at pølsa er borte for godt. Foto: skjermdump Statoil.
ALDRI MER: En wiener for en tier. Pressetalsmann i Cirkle K, Knut Hilmar Hansen, bekrefter at pølsa er borte for godt. Foto: skjermdump Statoil. Vis mer

- Wieneren forsvinner ikke, den blir bare større og bedre. Vi slutter ikke med pølsetilbud, men øker størrelsen og tilbyr en større wiener til en høyere pris, sier pressetalsmann i Cirkle K, Knut Hansen til Dagbladet.

Han sier at årsaken er at de har registrert at flertallet av kundene kjøper flere pølser av gangen, og at de derfor vil tilby mer mat i pølsa.

- Men, betyr ikke alltid, alltid?

- Nei, alle vet at ting ikke varer evig. Slagordet var tydelig i 2013, nå står vi overfor en ny tid. Signalene har vært at våre kunder synes det er litt lite mat, sier Knut Hansen.

Pressetalsmann i Cirkle K, Knut Hansen
Pressetalsmann i Cirkle K, Knut Hansen Vis mer

- Har dere fått klager på at den har vært for liten?

- Nei, det har vi ikke. Vi har over tid sett at flertallet av våre kunder kjøper to eller flere wiener 10 i ett og samme kjøp. Dette forteller oss at flere av våre kunder synes produktet er litt lite, og at de ønsker et godt måltid til en god pris, sier Hansen.

10-kroners-pølsa har forøvrig vært noen centimeter kortere enn en standard wiener.

Hansen vedgår at prisen på produktet har stått stille siden lansering, og at med kostnadsutviklingen siden 2013 må de justere produktet for å tilby et godt produkt også i fremtiden.

- Tenke seg om

Pølseforeningen i Drammen sier de oppfordrer på det sterkeste til at drivstoffkjeden revurderer avskaffelsen. 10 kroners-pølsa har blitt ett begrep og ett påskudd for å velge nettopp Cirkle K, skriver foreningen på Facebook.

REAGERER: Pølseforeningen som ble startet i fjor, har allerede laget sitt eget emblem. Foreningen teller hele 250 medlemmer, og de møtes en gang i måneden for å spise pølser og snakke om pølser. - Vi slår gjerne et slag for ikke main-stream-produsenter. Det er et krav å være glad i pølser for å bli medlem, sier Styrmoe.
REAGERER: Pølseforeningen som ble startet i fjor, har allerede laget sitt eget emblem. Foreningen teller hele 250 medlemmer, og de møtes en gang i måneden for å spise pølser og snakke om pølser. - Vi slår gjerne et slag for ikke main-stream-produsenter. Det er et krav å være glad i pølser for å bli medlem, sier Styrmoe. Vis mer

- Vi ber dem instendig om å tenke seg om en gang til. Våre medlemmer hopper ikke over gjerdet der det er lavest, og vi ser ikke bort ifra demonstrasjons tog rundt om i de største byene i Norge. Vi oppfordrer til spis-pølse-sakte aksjon.

Hansen sier de ikke frykter boikott av stasjonene selv om pølsa er fjernet for godt.

- Nei, vi håper ikke det. Alle er i sin rett til å komme med reaksjoner. Vi vet jo at nordmenn elsker pølser, og vi hadde blitt overrasket om ingen hadde reagert.

Radio-profilene i Radio Rock er blant dem som også har engasjert seg i saken.

«Vil du ha pølse med mye fett i, da er det to for 30» og «Er du lei av due, kjøp en pølse til 20», var blant alternativene til et nytt pris-slagord de serverte under onsdagens sending.

- Vi ser at mange reagerer på dette, og det synes vi er hyggelig med engasjement, sier Hansen.

Han oppgir at de ikke har et nytt slagord klart til 20-kroners pølsa ennå.