GRUNNSTØTTE: Det store skipet grunnstøtte 18.februar i år, på vestkysten av Skottland. Foto: Havarirapporten.
GRUNNSTØTTE: Det store skipet grunnstøtte 18.februar i år, på vestkysten av Skottland. Foto: Havarirapporten.Vis mer

Full russer skulle til Skogn - krasjet med Skottland

Hadde drukket en halvliter rom, ifølge rapport.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): DFDS Seaways-skipet Lysblink var da på vei til papirfabrikken Norske Skog i Skogn fra Belfast i Nord-Irland med 50 tonn returpapir da det massive skipet braste inn i fjæresteinene på vestkysten av Skottland 18.februar i år.

Nå viser det seg at skipets russiske overstyrmann hadde drukket en halv liter rom før grunnstøtingen. Det går fram i havarirapporten fra britiske sjøfartsmyndigheter.

Drakk på lugaren Ifølge rapporten hadde han drukket alkohol på lugaren sin før han gikk alene på vakt ved midnatt - angivelig fordi han hadde fått en telefon som gjorde ham urolig.

Så gikk skipet på autopilot fram til det var 0,1 nautiske mil unna fjæresteinene, ifølge maritime.no, som først omtalte rapporten i Norge. Da var det for sent til å unngå kollisjon.

Ifølge rapporten gjorde mannens alkoholinntak at mannen var uoppmerksom på faresignalene den siste halvtimen før skipet grunnstøtte. Alarmsystemet som kunne gjort de andre ansatte på skipet oppmerksomme på situasjonen, var ikke slått på. Alarmen som normalt skulle ha ringt når skipet forlot sin planlagte rute, var ifølge rapporten slått av.

Selv om en annen alarm «hadde ringt hvert sjette minutt, klarte den søvnige offiseren å tilbakestille alarmen uten å forlate sin stol», skriver rapportmakerne. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sprenger promillekalkulatoren Ifølge rapporten skal overstyrmannen ha hatt 2,71 mg/l alkohol innabords da han avla blåseprøve etter grunnstøtingen. Det sprenger skalaen til omregningskalkulatoren Lionlaboratories, som slutter på 2,00. 2,00 mg/l tilsvarer 3,77 i promille i kalkulatoren.

Skroget fikk hard medfart, og 25 tonn marin gassolje lak ut i sjøen etter havariet, ifølge rapporten.

Ni om bord Skipet var leid av det norske rederiet Sea Cargo fra danske DFDS Seaways, og ble brukt av Norske Skog til å frakte papir fra utlandet til papirfabrikken på Skogn i Levanger i Nord-Trøndelag. Sea-Cargo leide igjen skipet fra danske DFDS Seaways.

Ifølge BBC, som omtalte saken like etter havariet, var ni personer om bord da grunnstøtingen skjedde, og ingen av dem ble skadet. 

Har satt inn tiltak Skipet, som ble bygd i 2000, ble siden vraket. Skipets eier - DFDS - har siden innført en rekke tiltak for å sørge for at noe lignende ikke kan skje på andre båter. Det skriver Gcaptain.com.

Det norske rederiet har nemlig ikke noe med selve driften av skipet å gjøre.

- Vi har leid inn skipet, men har ingen ting med driften av det å gjøre. Det er rederiet som tar seg av arbeidet i forbindelse med havariet, sa administrerende direktør Ole Sævild i Sea-Cargo til Maritime.no etter grunnstøtingen.

AVVIK: Den røde stiplede linjen viser hvor den planlagte ruta var. Den grønne streken viser hvor skipet faktisk dro. Foto: Havarirapporten.
AVVIK: Den røde stiplede linjen viser hvor den planlagte ruta var. Den grønne streken viser hvor skipet faktisk dro. Foto: Havarirapporten. Vis mer