Full sprekk på rullebanen

Først sprakk rullebanen, så sprakk budsjettet, og så sprakk partene da skylda skulle fordeles.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Asfalten på Oslo Lufthavn Gardermoen holder ikke mål. Nå gransker SINTEF problemet. Imens er Oslo Lufthavn AS og Kolo Veidekke AS uenige om hvem som skal betale regninga.

Den siste tida har det vært nødvendig å gjennomføre flere reparasjoner på rullebanen på Gardermoen. For to uker siden ble nærmere 700 kvm ødelagt asfalt erstattet.

Har kostet 4 mill.

Det er på det rene at asfaltreparasjonene så langt i år har kostet nærmere fire millioner kroner.

Og det er før vinterproblemene oppstår.

Det som var norgeshistoriens største asfalteringsjobb, kan i verste fall ende i en ny Gardermoen-skandale.

Administrerende direktør Nic. Nilsen ved Oslo Lufthavn AS bekrefter overfor Dagbladet at man har problemer med asfalten.

- Vi har foretatt en del reparasjoner av rullebanene, men vet foreløpig ikke hva som er årsaken, eller hvor omfattende problemet vil bli. Vi har nå hyret inn SINTEF, som har tatt kjerneprøver av asfalten. Slik håper vi å få kartlagt hvorfor asfalten har gått i oppløsning enkelte steder, sier Nilsen.

Direktøren legger ikke skjul på at kjemikaliene som blir brukt for å fjerne isen på rullebanene vinterstid, kan være ett av problemene.

Endret asfalten

- Kjemikalieproblematikken er kjent fra flere flyplasser. Vi undersøker også om den glimmerholdige steinen som er brukt i asfalten, kan ha en uheldig effekt, sier Nilsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Steinen ble utvunnet lokalt, og var derfor et kosteffektivt og miljøvennlig alternativ.

Kolo Veidekke AS har foretatt justeringer i forhold til den opprinnelige asfalttypen, da de utførte reparasjonene.

- Vi har fulgt kravspesifikasjonen i anbudet til asfaltdekket, sier Vidar Aarvold, administrerende direktør i Kolo Veidekke AS, til Dagbladet.

Oslo Lufthavn har til nå lagt ut for reparasjonene, men Dagbladet får opplyst fra flere hold at partene har kranglet om hvem som skal betale regninga.

- Ikke truet

- Litt temperament må vi tåle, men nå er saken løftet opp på toppnivå og en god dialog er etablert, sier styremedlem Knut Weum i Oslo Lufthavn AS.

Weum er fornøyd med administrasjonens arbeid i saken.

- Flysikkerheten har vår høyeste prioritet. Sikkerheten vil uansett aldri bli truet av asfaltproblemene, sier Weum.

Løse asfaltpartikler kan føre til skader på flyenes jetmotorer under avgang.

- Vi inspiserer banelegemet hyppig, og har god kontroll med situasjonen. Etter å ha brukt noen millioner ekstra i år på reparasjoner, vil Oslo Lufthavn AS ta høyde for å øke vedlikeholdsbudsjettet for rullebanedekket i årene som kommer, sier administrerende direktør Nic. Nilsen til Dagbladet.

MILLIONSLUK: Det som var norgeshistoriens største asfalteringsjobb, kan i verste fall ende i en ny Gardemoen-skandale. Så langt har asfaltproblemene på rullebanen kostet nærmere fire millioner kroner.