Full stans på Oslo S

Trafikken stod i en og en halv time.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): 11.50 idag stanset all trafikk på Oslo Sentralstasjon.

Årsaken var at alle lysene i det omfattende signalsystemet viste rødt, slik at ingen av togene kunne forlate, stoppe ved, eller kjøre igjennom det sentrale jernbanestoppet.

Jernbaneverket mistenkte at det var snakk om en jordingsfeil i ledningssystemet.  

De driftsansvarlige jobbet på spreng for å lete opp synderen i mylderet av kabler og ledere, og lyssignalet fungerte igjen klokka 13.15.

Skaffe busser

Togene er nå i drift, men passasjerene må regne med forsinkelser.

- De lokale togene passerer her med intervaller på tjue-tredve minutter, noe som betyr at passasjerene må vente tilsvarende lenge, sier informasjonssjef for Jernbaneverket, Arvid Bårdstu, til Dagbladet.no 

- Vi har satt igang arbeidet med å skaffe busser til de reisende, og noen er allerede på plass. Men det er selvfølgelig ikke nok. Vi er lei for at dette skjer igjen, og alle som ikke får toget sitt, har grunn til å være skuffet, sier NSB sin informasjonssjef Preben Colstrup til NTB. 

RØDT OG FULL STANS: I en og halv time var det null trafikk på Oslo S. FOTO:
RØDT OG FULL STANS: I en og halv time var det null trafikk på Oslo S. FOTO: Vis mer

Gamle, slitte deler

Da Dagbladet.no var i kontakt med ham hadde Jernbaneverkets informasjonssjef Arvid Bårdstø ennå ikke funnet årsaken til feilen. 

Men han har sine mistanker:

- Oslo-tunnelen er ekstra trafikkert og er ikke oppgradert til dagens standard. En stor slitasje på gammelt, slitt utstyr kan være årsaken til at signalsystemet streiket idag, sier informasjonssjefen.  

Selv om han ikke er 100 prosent sikker på om gamle, slitte deler var årsaken til dagens togstans, er han sikker på hva Jernbaneverket skal gjøre framover.  

Artikkelen fortsetter under annonsen

Skal oppgradere

Siden mai har i år har arbeidet i tunnelen mellom Oslo S og Lysaker intensivert med nattarbeid. Dette skal vare fram til jul. Og nå vil jernbaneverket fortsette oppgraderingsarbeidet.

I årets reviderte nasjonalbudsjett fikk jernvaneverket 100 millioner kroner til utbedring av sine linjer. Arvid Bårdstø er klokkeklar på at en del av de nye midlene vil gå med til å oppgradere Oslo- tunnelen.  

- Vi kan aldri gardere oss fullt mot slike typer feil, men det å skifte ute gamle komponenter vil nok minske feilprosenten betraktelig.

Full stans på Oslo S