Full streikekrangel etter at hotellgjest blir stoppet: - Bare saksøk oss

En hotellgjest ble hindret av streikende arbeidere. Det får NHO til å se rødt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Dette er en oppførsel som er utenfor all skikk og bruk. Steikevaktene driver med ulovlig boikott ved å fysisk hindre gjester og varer inn og ut av hotellet, sier Jostein Hansen, forhandlingsleder og advokat i NHO Reiseliv, til Dagbladet.

Radisson Blu Scandinavia i Oslo, tidligere kalt SAS-hotellet, stengte dørene dagen etter at streiken i hotell- og restaurantbransjen ble innledet.

Forhindrer adgang På Kristi himmelfartsdag sørget uorganiserte ansatte og ledere for at deler av driften kunne gjenopptas. Det førte til en konfrontasjon mellom streikende arbeidere og vakter.

Videoen øverst i saken viser hvordan streikevakter hindrer en gjest å komme inn på hotellet fredag ettermiddag, skriver Filter Nyheter.

- Null forståelse NHO jobber nå med å rette søksmål mot enkeltpersoner og organisasjoner, og mener de har et godt grunnlag.

- Jeg har null forståelse for denne typen oppførsel. Vi har en del bilder og video som viser dette, sier Hansen.

Som forventet Tore Skjelstadaune, leder i Fellesforbundet i Oslo og Akershus, melder om topp stemning utenfor Radisson-hotellet og befinner seg selv på stedet når Dagbladet tar kontakt.

- De får bare saksøke meg, sier han.

- NHO forventer at vi skal stå på andre siden av gata og se på. At NHO mener at dette ikke er innafor er forventet fra vår side.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener at streikevaktene ikke er fysiske, at de står rett opp og ned med hendene på sidene av kroppen.

Rolig oppførsel - De oppfører seg ordentlig og rolig. Jeg stiller meg sterkt kritisk til hotellets ledelse og sikkerhetsvakter. Det meldes om knuffing og dytting fra dem, sier han.

Skjelstadaune mener streikevaktene gjør det bare trangere og mer vanskelig for gjester å komme inn på hotellet.

- Og det er fullt lovlig, sier han.

Plikt til å holde åpent NHO-advokaten har vært i kontakt med Fellesforbundet sentralt.

- Vi ber dem gjøre noe med situasjonen, men vi har ikke fått noen reaksjon så langt, sier Hansen.

Han peker på at hotellet har rett og plikt til å holde åpent når det er medarbeidere som ikke er organisert knyttet til hotellet.

- Bedriften har et ansvar overfor dem. Og de har ansvar over for gjestene. Har man anledning til å holde åpent, er de pliktig til det.

Fellesforbundet er ved godt mot, og vil holde ut til hotellet stenger igjen.

- Vi kommer til å stå her vi, har ikke noe annet å gjøre om dagen, sier Skjelstadaune.

- Ikke oppfordret til dette Kommunikasjonsansvarlig Vidar Grønli i Fellesforbundet sentralt uttaler seg på generelt grunnlag, men synes ikke noe om at streikevaktene fysisk hindrer gjester inn på hotellet.

- Det er noe de streikende i Oslo må stå for. Vi forsøker å være høflige og rolige i situasjonen, og ikke la oss provosere av det hotelledelsen har bestemt, sier Grønli til Dagbladet.

Han mener at en slik oppførsel ikke er i tråd med deres retningslinjer.

- Vi har ikke oppfordret til dette, sier han.