NY ETTERFORSKNING: Det er full strid om den nye rapporten til de brannteknisk sakkyndige i Scandinavian Star, som forrige uke kom som del av den pågående politietterforskningen.
Foto: Tor Arne Dalsnes / Scan-Foto
NY ETTERFORSKNING: Det er full strid om den nye rapporten til de brannteknisk sakkyndige i Scandinavian Star, som forrige uke kom som del av den pågående politietterforskningen. Foto: Tor Arne Dalsnes / Scan-FotoVis mer

Full strid om ny brann-rapport etter Scandinavian Star-katastrofen

- Bestillingsverk av politiet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): For ei uke siden kom den nye rapporten til de brannteknisk sakkyndige i Scandinavian Star, de tidligere SINTEF-toppene i Trondheim, Kjell Schmidt Pedersen og Øystein Jæger Meland.

De to er utnevnt til sakkyndige i den pågående politietterforskningen — akkurat som de var under etterforskningen i 1990.

Rapporten har skapt sterk misnøye både blant bistandsadvokatene og Stiftelsen etterforskning av mordbrannen Scandinavian Star.
Årsaken er etter det Dagbladet erfarer at de sakkyndige skal være svært vage i sine konklusjoner — spesielt om den mye omtalte hydraulikkrør-brannen.

- Bestillingsverk Bistandsadvokatene skal allerede skriftlig ha meddelt politiet og de sakkyndige det de oppfatter som en rekke mangler ved rapporten.
Advokat Erling Hansen representerer 16 overlevende og pårørende.

- Jeg kan ikke kommentere enkeltheter i rapporten. Men generelt kan jeg si at jeg ønsker en bredere, dypere og mer detaljert gjennomgang av brannforløpene enn det som foreligger nå, sier advokat Hansen til Dagbladet.

Gisle Weddegjerde er skipsteknisk utreder i stiftelsen og kjenner brannkatastrofens mange sider svært godt.

- Rapporten høres ut som et bestillingsverk for politiet slik at de kan få underbygget sine feilaktige konklusjoner. Dette er bukken som vokter havresekken. De to sakkyndige tabbet seg ut i 1990 og nå gjør de samme feilen igjen. Jeg hadde ærlig talt forventet mer, sier Weddegjerde til Dagbladet.

Svært viktig spor Brannen i hydraulikkrøret er det ene av to hovedspor i etterforskningen. Det har etterforskningsleder Terje Dahl ved Oslo politidistrikt tidligere bekreftet overfor Dagbladet.

Denne brannen er viktig fordi den kan avsløre om skipet ble utsatt for en omfattende sabotasjeaksjon eller ikke.

Mens skipet var på slep til Lysekil ved 14-tiden lørdag 7. april, oppsto det plutselig en voldsom brann på ybordekket ved 300-seksjonen. Heten var så voldsom at maskene til brannmannskapene nesten smeltet. De klarte rett og slett ikke å slokke brannen som varte i 13 timer totalt.

MYE RØR: Dette bøyde hydraulikkolje-røret skaper nå full strid mellom politiet og de sakkyndige på den ene siden og bistandsadvokatene og stiftelsen på den andre siden.
Foto: Politiet
MYE RØR: Dette bøyde hydraulikkolje-røret skaper nå full strid mellom politiet og de sakkyndige på den ene siden og bistandsadvokatene og stiftelsen på den andre siden. Foto: Politiet Vis mer

Etter brannen ble det oppdaget et bøyd hydraulikkoljerør i taket rett ved der brannen startet - og noen hadde lagt senger og sengetøy under røret. Stor mengder olje sprutet ut og lagde et inferno. Weddegjerde mener noen også må ha påført store mengder diesel på brannstedet.

- Det finnes ikke nok materiale til å brenne så lenge. Noen må ha påført brennbar væske, konkluderer han etter å ha studert brannforløpene i flere år.

- Noen bøyde røret Etter det Dagbladet erfarer er en av konklusjonene i den nye brannrapporten at det ikke kan utelukkes at hydraulikkbrannen ble utløst av voldsom varmegang i skipets stål, og at røret bøyde seg på grunn av heten.

Dette avviser Weddegjerde.

- Røret var konstruert for å tåle hete. Koblingen kunne ikke skru seg ut av seg selv på den måten og røret bli bøyd slik. Hvis de sakkyndige hevder det, prøver de å oppheve fysiske lover og har ingenting å bidra med. Noen har bøyd det røret med viten og vilje. Ingen av de andre rørene på stedet var bøyd.

- Denne rapporten har ingen verdi fordi den ikke er uavhengig. Nye sakkyndige burde vært engasjert i denne runden av etterforskningen. Nå står vi i fare for ikke å få klare svar, sier en oppgitt Gisle Weddegjerde.

Strid om dokumenter Det bøyde oljerøret er blitt et stridstema mellom Oslo-politiets etterforskere på den ene siden og stiftelsen og bistandsadvokatene på den andre siden.

Da Oslo-politiets prosjektgruppe presenterte sin rapport i fjor sommer, konkluderte de med at det svenske firmaet, Röda Bolaget som ryddet det utbrente skipet, bøyde røret i et forsøk på å få senket hengedekket på bildekket.

Stiftelsen mente opplysningen var så oppsiktsvekkende at de tok kontakt med firmaet.

- Jeg snakket med personer i dette firmaet som var om bord i skipet. De avviser helt politiets framstilling og det kan jeg dokumentere, hevder Weddegjerde.

Han var i kontakt med firmaet i november i fjor og hadde avtalt å få kopi av dokumentasjonen deres rundt dette. Men før han rakk så langt, kom politiets etterforskere ham i forkjøpet. Da de hørte stiftelsen var på sporet, dro de sporenstreks til Sverige og beslagla alle dokumentene.

- Nå får vi ikke innsyn i all dokumentasjon rundt denne viktige hendelsen. Det er uforståelig hvorfor politiet opptrer på denne måten, framholder Weddegjerde.

Ingen kommentar Dagbladet har flere ganger vært i kontakt med leder for Finans- og miljøkrimseksjonen ved Oslo politidistrikt, Børre Walderhaug og etterforskningsleder Terje Dahl. Ingen av dem vil kommentere enkeltheter i etterforskningen.

Walderhaug uttalte imidlertid til NRK Dagsrevyen onsdag at de har fått noen flere svar i saken så langt. Mange av de involverte undrer seg nå over hva det betyr.

Øystein Jæger Meland sier til Dagbladet at han ikke kan kommentere noe omkring den nye brannrapporten.