Full tank, takk!

Interessen for miljøbiler eksploderer i Sverige. Avgifts- og skattereduksjoner bidrar. Norge sakker akterut.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

GØTEBORG (Dagbladet): Mens norske myndigheter utreder og utreder, iverksetter Gøran Persson og den svenske regjeringen fortløpende tiltak for å styrke interessen for miljøbiler.

Og bilkjøperne i Sverige reagerer positivt. Interessen for biler som forurenser mindre suser til værs, og salget øker.

Gulrota som svenske myndigheter henger foran nesa på bilistene er reduserte avgifter og skatter. Beregninger som er gjort forteller om kostnadskutt for miljøbilister på inntil 18 000 kroner årlig.

Ved siden av hybridbiler som Toyotas Prius er svenskene langt framme når det gjelder å legge forholdene til rette for gassdrift, og nå altså også flexifuel.

Disse bilene går på en blanding av etanol og bensin som reduserer giftutslippene med opp til 80 prosent. E85 heter det nye drivstoffet.

Ekspressfart

I dag ruller 15 000 slike biler på svenske veier, og i høst introduserer også Volvo sine nye flexifuelbiler, S40F og V50F. Over 4000 skal selges av disse neste år. Prisen blir omtrent som på ordinære bensinutgaver. I tillegg til Volvo er blant annet Ford på markedet med tilsvarende biler. Focus kan du i Sverige få med flexifuel.

Henrik Nedoh som er produktsjef for Volvos nye miljøbiler forteller at interessen for disse bilene øker med ekspressfart.

-  Med en skattereduksjon på miljøbiler som starter på 20 prosent kombinert med diverse avgiftsfritak, har svenske bilkjøpere fått øynene opp for at de kan tjene på å bli grønnere bilister.

I Sverige får de som kjøper en flexifuelbil en skattereduksjon på maks 8000 kroner. Det nye drivstoffet som selges avgiftsfritt er i tillegg fire kroner billigere pr. liter enn ordinær bensin. På toppen får alle miljøbileiere, enten de kjører hybrid, gass eller flexifuel, gratis parkering i landets største byer. Og flere og flere svenske byer innfører nå gratis parkering for grønne bilister. Visse andre svenske særavgifter slipper også miljøbilistene unna.

Henrik Nedoh hos Volvo forteller at det pr. i dag kan kjøpes flexifuel på rundt 300 svenske bensinstasjoner, og antallet øker hele tida.

Ved siden av den dramatiske reduksjonen av Co2-utslipp med hele 80 prosent fra den nye miljø-Volvoen, er en annen fordel ved flexifuelbilene at de også kan gå på vanlig bensin. I sterk kulde øker du andelen bensin i blandingen og du slipper således startproblemer. Finner du ikke en bensinstasjon med flexifuel, kan du også fylle bensin på tanken. Flexifuelbilene er fleksible biler.

Bak i køen

I Norge har vi samme avgift på etanol som på bensin, og etanolen tilsettes også et kjemisk stoff som gjør at den ikke kan drikkes.

Skal flexifuel selges i Norge, må dette kjemiske produktet bort.

Grunnen til tilsetningen er at etanolen (tresprit) ikke skal kunne drikkes. Norge har forøvrig ikke en eneste pumpe hvor det i dag kan fylles flexifuel.

Nå skal imidlertid et statssekretærutvalg være i gang med en innstilling som ifølge BilNorge.no kan revolusjonere norske drivstoffavgifter.

Interessen for flexifuel skal være vekket hos myndighetene, men først i køen er vi altså ikke. Brasil har holdt på lenge, Sverige er godt i gang, og nå kommer både Tyskland, Nederland og England før oss.

MILJØVENNLIG: Flexifuelbilene går på en blanding av etanol og bensin. E85 heter det nye drivstoffet, som reduserer giftutslippene med opp til 80 prosent.