VANNET SPRUTER: I sundet mellom Melsomvik i Stokke og Øra i Nøtterøy kjører Kristine Moland (21) så vannet spruter med vannscooteren sin.  Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
VANNET SPRUTER: I sundet mellom Melsomvik i Stokke og Øra i Nøtterøy kjører Kristine Moland (21) så vannet spruter med vannscooteren sin.  Foto: Arne V. Hoem / DagbladetVis mer

Full vannscooterkrangel i skjærgården

Hyttenabo: - De følger de reglene de vil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

MELSOMVIK/NØTTERØY (Dagbladet): Til høsten vil regjeringen foreslå oppmykninger i reglene for vannscootere. Enn så lenge får politiet klager fra naboer og anmeldelser av brudd på dagens lovverk. Vannscooterfolket på sin side mener kritikken er urettferdig.

KRONGLET REGELVERK: Christer Kortgård og Kristine Moland (21) forteller at scooterne bråker mindre enn folk skal ha det til, og at et kronglet regelverk gjør det vanskelig å vite hvor de kan kjøre fortere enn fem knop. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
KRONGLET REGELVERK: Christer Kortgård og Kristine Moland (21) forteller at scooterne bråker mindre enn folk skal ha det til, og at et kronglet regelverk gjør det vanskelig å vite hvor de kan kjøre fortere enn fem knop. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet Vis mer

Samboerparet Christer Kortgård (26) og Kristine Moland (21) fra Andebu i Vestfold, har vannscooterne sine på Vestfold Maritim i Melsomvik i Stokke. Fra Melsomvik tar paret ofte scooterne ut på luftetur til forskjellige øyer i nærheten. De mener scooterne er fine for en dagstur.

- Vi kjenner mange med båt, og kjører ofte ut for å treffe dem. Vi kjører dagsturer, og fant ut at vi ikke hadde bruk for båt, sier Kortgård, som hadde en liten båt i flere år før vannscooter i fjor ble aktuelt.

Vil oppheve forskriften

Forbudet mot bruk av vannscootere ble opphevet i 2013, og erstattet med et regelverk der bruk av vannscootere er tillatt så lenge man holder seg minst 400 meter fra land til havs, og minst 500 meter fra land i ferskvann.

Regjeringen skal etter planen sende ut et høringsforslag om å oppheve den såkalte vannscooterforskriften etter sommeren, slik at det blir mulig å kjøre flere steder med farkostene. Men både politiet og andre har vært skeptiske til det.

- Enklere enn båt

I sundet mellom Melsomvik og Øra på Nøtterøy drar paret scooterne opp i hastigheter over fem knop. I sundet er det nemlig en stripe med mer enn 400 meter til land på hver side. Selv om det er få steder de kan kjøre lovlig i dag, syns Kortgård og Moland det er flest fordeler med kjøretøyet.

VANNLEK: Her kjøres det vannscooter, men spørsmålet er om det bør være lovlig. I såfall hvor og i hvilken grad? Video: Arne Hoem / Dagbladet. Vis mer

- Fordelene med vannscooter er blant annet mindre vedlikehold, og at scooterne er enklere å oppbevare. I tillegg er de også morsomme å kjøre, sier kjæresteparet, som først kjøpte seg vannscooter for ett år siden, og før sommeren i år kjøpte seg en til.

De forteller også at scooterne bråker mindre enn folk skal ha det til. Men at et kronglet regelverk gjør det vanskelig å vite hvor de kan kjøre fortere enn fem knop.

GRAVID: Kristine Moland er gravid, men det går helt fint med en fulldempet vannscooter.  Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
GRAVID: Kristine Moland er gravid, men det går helt fint med en fulldempet vannscooter.  Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet Vis mer

- All trafikk på ett sted

- Det hadde vært bedre om vannscooterforskriften hadde vært opphevet. Slik at ikke all trafikken kom på ett sted. Det er også vanskelig å se at man til enhver tid holder seg fire hundre meter fra land, sier Kortgård.

Politiet har i sommer fått mange klager på støyende vannscootertrafikk i skjærgården landet rundt. Paret tror at 400-meterregelen og de få tillatte sonene er en av årsakene.

- Vi har jo sett at noen herjer med scooterne, og mener at de som kjører uvettig bør straffes. Men folk kan kjøre veldig dust med båt også. Hadde det vært lov å kjøre flere steder ville det ikke ha blitt så mye trafikk de få stedene det er lov, sier Moland.

Vanskelig å måle avstand på sjøen

Per Ivar Aas er landets største forhandler av vannscootere og holder til i Melsomvik. Hittil i år har han solgt over hundre vannscootere. Han vil ha en slutt på forskjellsbehandlingen av vannscooter og småbåt.

- Det som bør slås ned på er farlig kjøring, ikke typen kjøretøy. De som gir blaffen bør man ta uansett.

- Bråker ikke

Han forklarer at å måtte måle avstand på sjøen, som man gjør i dag, er fryktelig vanskelig. Det er umulig å vite når man er innenfor og utenfor sona der man kan kjøre over fem knop. Og han mener at dagens regelverk fører til en overbelastning i områdene der det faktisk er lov å kjøre.

Aas mener også at skeptikernes støyargument er helt feil.

MINDRE STØYENDE ENN FØR: Per Ivar Aas har solgt over hundre vannscootere hittil i år. Han mener at de nye scooterne er mindre støyende. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet
MINDRE STØYENDE ENN FØR: Per Ivar Aas har solgt over hundre vannscootere hittil i år. Han mener at de nye scooterne er mindre støyende. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet Vis mer

- De siste åra har scooterne blitt mindre støyende. De bråker ikke mer enn mange småbåter, og kan brukes til mange av de samme tingene. Man kan trekke vannski og tube, og scooteren bruker mindre bensin enn en båt.

Lei av bråk

På andre siden av sundet, i Nøtterøy kommune, ligger hytta til tidligere politimester i Vestfold, Rune Bård Hansen, som har engasjert seg kraftig i vannscootersaken.

Få meter fra hytta hans kjører det hele sommerhalvåret hver dag mange vannscootere fram og tilbake i timevis. Ifølge Hansen følger svært få reglene som gjelder for vannscootere i Norge.

- De følger de reglene de vil. Jeg har til nå ikke sett noen som holder fem knop. De holder tretti, førti og femti knop, sier Hansen.

PLAGSOM STØY: Hyttenabo Rune Bård Hansen sier at dersom støyen ikke hadde vært så plagsom som den faktisk er, så hadde han ikke giddet å ta opp kampen. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet2016
PLAGSOM STØY: Hyttenabo Rune Bård Hansen sier at dersom støyen ikke hadde vært så plagsom som den faktisk er, så hadde han ikke giddet å ta opp kampen. Foto: Arne V. Hoem / Dagbladet2016 Vis mer

- Det kjøres så lite hensynsfullt at jeg syns det er oppsiktsvekkende.

Han har i flere år vært part i en konflikt som han kaller asymmetrisk.

- Denne konflikten oppfattes bare av den ene parten – den ikke-deltakende parten. Folk må forstå at kjøring med scooter påvirker miljøet rundt uavhengig av regelverk, sier han.

- Totalt forskjellig fra småbåt

Problemet er ikke farten. For Hansen er motorbråk, lyd fra scooternes slag mot bølgene, akselerering og bremsing et større problem. Og han mener at bruken av farkosten er totalt forskjellig fra en småbåt.

- Argumentasjonen deres ligner røykernes argumentasjon for hvorfor det bør være lov å røyke. Men deres frihet går i dette tilfellet utover andre, sier Hansen, som forklarer at dersom ikke støyen hadde vært så plagsom som den er, hadde han ikke giddet å ta opp kampen.

- Scooterne tar kortere svinger, kjører mer aggressivt og er mer bråkete.

Han erkjenner at man med hytte langs fjorden må akseptere noe støy. Noen båter bråker også ganske mye, men Hansen mener at det ikke er et argument for å slippe til mye mer støy.

REGEL-UENIGHET: 50 vannscooter-førerer møtte opp for å demonstrere mot reglene for vannscooter. De mener at reglene bør være på lik linje med små båter. Stortingsrepresentant Hoksrud var også med på demonstrasjonen. Video: NTB / Scanpix. Vis mer

- Politikerne har sovet i timen

Hansen påpeker at det er ikke forsket på hvordan fugleliv og fisk i fjorden blir påvirket av scooterne.

- Her inne er det et viltert fugleliv. Og jeg ser jo at ender og gjess flakser så snart det kommer en vannscooter, sier hytteeieren som aller helst skulle sett at det ikke var en eneste vannscooter på fjorden.

Han tror det eneste man kan gjøre nå er å lage en bedre lov, som ikke er mer liberal.

- Disse scooterne kommer med en helt ny type støy som vil forandre fjordene for alltid. Her har politikerne sovet i timen, og miljøvernorganisasjonene har tatt altfor lett på dette, sier Hansen.