Funk - en groovy og skitten odør

Bergens NattJazz og Oslo Funk Festival legger begge opp til seanser der 90-tallets mangefargede rytmer blandes med svett og sensuell tradisjonell funk. Men i ordets rette betydning er det først etter at publikum har dampet av seg den første literen, at man kan kjenne lukta av et virkelig funky party.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Betegnelsen funk stammer fra et slanguttrykk blant svarte, som gikk direkte på kroppslukt. Først i betydningen skitten, seinere med direkte hentydning til sex og seksualitet.

Funkens sjel levde dessuten i det amerikanske underholdningsbildet lenge før musikkformen brøt gjennom til overflaten, og historien inneholder langt flere aktører enn de som huskes i dag.

Tabubetont

Funken ble tuftet på bassen, som var fundamentet for soul- og vokalgrupper på sekstitallet. Den ble en egen musikkform da studiomusikere hjemmehørende på Motown, Stax og Atlantic lånte aggressiviteten fra rock og tidlige former for R&B, blues, gospel og jazz, med det for øye å selv bli stjerner.

Funken var dessuten provoserende. Bevisste artister brøt med det stuerene ved å sette musikken i et gateperspektiv, og tabuelementer som utilslørt sex, stoff, personopphøyelse og svett glitter og glamour ble smeltet inn i en politisk betont ramme. Utøvere var James Brown, George Clinton (Parliament/Funkadelic), Bootsy Collins, Isaak Hayes, Sly Stone, King Floyd, Rick James, Curtis Mayfield, The Isley Brothers, Rufus og Chaka Khan.

Gjennom Malcolm X og Martin Luther King jr. var spiren til rettferdighet sådd, og funken gjorde sitt ved å forandre retningen på den svarte musikken. Såkalte blaxploitation-filmer som «Shaft» og «Superfly» ga funkens kroppsspråk og egenart et videre løft.

Sampler arven

Parallellen til dagens gatemusikk - ræpp og hipphopp - er mer enn åpenbar. Den gang var budskapet «Free Your Mind ... and Your Ass Will Follow» og «Say It Loud - I'm Black and I'm Proud». I dag videreføres en ideologisk og musikalsk arv ved at dance- og hipphopp-grupper sampler gamle funkriff eller blander funk inn i en cocktail av dub, house, hipphopp og trip-hop. Når de moderne DJ-ene i Ninja Tunes og hybridbandet The Ragga Twins varmer opp James Brown og Brooklyn Funk Essentials er derfor blandingen helt logisk. Flere musikkgenerasjoner møtes naturlig under det flagget Funkadelic heiste på 70-tallet: «One Nation Under a Groove»!