Fy fasan, Caprino!

I en e-post ber Remo Caprino norske barn om hjelp til å få «Ludvig-boller» og «Il Tempo Gigante-brød» ut i butikkene. Spekulativt og usmakelig, mener eksperter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Sarah Sørheim

Forbrukerombudet, Barne- og familiedepartementet og reklamebransjen liker dårlig metoden Remo Caprino bruker for å få innpass for produktene sine i butikkene.

Sønnen til filmskaper Ivo Caprino har sendt ut en e-post til barn hvor han oppfordrer dem til å bli med på en kampanje for brødet og bollene med de kjente Aukrust-figurene.Caprino hevder han har problemer med å få butikkjedene til å ta inn produktene, og oppmuntrer derfor barna til å spørre etter dem i butikken. Barna bes også å sende e-posten videre til minst fire venner. Da blir de med i trekningen av en premie.

-  Overtramp

Elizabeth Hartmann, daglig leder i kommunikasjonsbyrået Siste Skrik, mener dette er et overtramp.

Hun satt i Nyborgutvalget, som utredet hvordan det kommersielle presset mot barn og unge kan reduseres.

-  Som representant for reklamebransjen er dette noe jeg liker dårlig. Det skuffer meg at Caprino vil bruke barn til å løpe ærend for seg. Denne jobben må han gjøre selv, mener Hartmann.Ifølge lov om samtykke i markedsføringsloven skal ikke denne type e-post sendes uten samtykke fra personen som mottar den.

-  Barna oppfordres til å sende e-posten videre, derfor er dette en spekulativ omgåelse av samtykkeloven, mener Hartmann.

Nå er hun redd for at denne metoden baner vei for andre aktører.

-  Bruker barna

Forbrukerombud Bjørn Erik Thon synes saken er spesiell, og vil se nærmere på den.

-  Barna oppfordres til å mase etter disse produktene i butikken. Å bruke reklame til å dytte barn foran seg for å promotere egne produkter er noe jeg ikke har sett maken til i Norge. Det andre som er betenkelig ved dette er at e-posten er en type kjedebrev, hvor barn må verve andre barn for å bli med i trekningen av premier, sier Thon.

Barne- og familiedepartementet er også kritisk til markedsføringen.-  Det er upassende aktivt å bruke barn til å vinne innpass for egne produkter på markedet. Når det i tillegg lokkes med gevinster, synes jeg ikke dette smaker særlig godt, sier statssekretær Hans Olav Syversen i Barne- og familiedepartementet.

Markedsføringsloven er nå til revisjon, og departementet ser spesielt på beskyttelsen av barn og unge.

- Helt uskyldig

Remo Caprino ser ingen grunn til å beklage markedsføringsstuntet.

- Jeg har ikke fått noen henvendelser om dette og ser ingen grunn til å gå i debatt om det i avisa. Det vi har gjort, er veldig uskyldig. Vi har sendt ut denne mailen til en database av folk som ønsker å motta informasjon fra oss. De som vil, kan få seg selv slettet, sier Caprino til Dagbladet.

TV 2 har tidligere bestemt at reklamefilmen, hvor de kjente Flåklypa-figurene er med, ikke kan sendes før klokka 21. Dette fordi de ikke vil oppfattes som om de er med på å skape kjøpepress mot barn.

DRA MEG BAKLENGS ut i butikkhyllene. Il Tempo Gigante-brød er ett av produktene Caprino oppfordrer barna til å mase etter.
Ingen skrupler: Remo Caprino