Fyll ødela konsert

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

LONGYEARBYEN (Dagbladet): Geir Jenssen og konsertpublikummet i Longyearbyen kler hverandre ikke. Lørdagens konsert ble en absurd røre av ravende fyll og stagediving til musikk som handler om stillhet og åpne landskap. Lanseringen av Geir Jenssens enmannsprosjekt Biosphere og hans tredje albumutgivelse ble lagt til Svalbard på årets lyseste helg. Han har laget musikk som gir assosiasjoner til brede, luftige landskap og langstrakte, forblåste vidder. Konserten var lagt til en verkstedgarasje ved havna i Longyearbyen. Innendørs var det et beksvart mørke som sto i ekstrem kontrast til sollyset ute. På veggen bak Geir Jenssen ble det kjørt flotte bilder og videokunst som bygger opp under antydningene i lydskulpturene. Biospheres musikk krever konsentrasjon og stillhet. Den er den strake motsetningen av partymusikk. Derfor hadde Geir Jenssen strengt tatt fortjent et helt annet opplegg - og publikum. Konserten kunne for eksempel vært lagt utendørs, på vidda eller på en fisketråler. All ære til Geir Jenssen, han gjorde en fantastisk jobb. Likevel blir det så underlig når man må vri seg unna mannfolk som klyper deg i baken, drita tenåringer som velter gjennom lokalet og stagediver så ølet spruter. Vår konklusjon må bli at Geir Jenssen er knyttet til arrangører som er helt på jordet. Vi burde kanskje starte en kampanje for at ungene i Longyearbyen skal få en skikkelig ungdomsklubb med dj. De er helt desperate etter å feste og danse. Konserten ble tatt opp av NRK Petre og direktesendt til sju europeiske land, inkludert Norge. De øvrige landene i Europa (EBU-landene) har fått tilbud om å sende konserten seinere. HELLE HØINESS Geir Jenssen: - Musikken krever konsentrasjon

MYE ATMOSFÆRE OG FYLL: Geir Jenssen og publikummet var på to forskjellige planeter under lørdagens konsert i Longyearbyen.