INVESTERER TUNGT:  De 2,8 milliarder kronene som Norwegian har investert i Irland er fordelt mellom selskapene Norwegian Air international og Arctic Aviation Assets, begge med hovedkontor i Dublin. Her er Norwegian-sjef Bjørn Kjos under en pressekonferanse på Fornebu i september i fjor. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.
INVESTERER TUNGT: De 2,8 milliarder kronene som Norwegian har investert i Irland er fordelt mellom selskapene Norwegian Air international og Arctic Aviation Assets, begge med hovedkontor i Dublin. Her er Norwegian-sjef Bjørn Kjos under en pressekonferanse på Fornebu i september i fjor. Foto: Henning Lillegård/Dagbladet.Vis mer

Fyller opp med milliarder i Irland før omstridt USA-lansering

Kjos og Norwegian forbereder seg til sommerens kontroversielle England-USA-lansering.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Norwegian har investert i alt 336 millioner euro - 2,8 milliarder kroner - i to irske selskaper i forbindelse med oppstarten av langdistanseflyginger mellom Storbritannia og USA.

Det melder den irske avisa Independent.

Kontroversielt Avisa setter kapitalinnsprøytningen i forbindelse med Norwegians kontroversielle oppstart av flyginger mellom London og USA denne sommeren.

I juli i år går de første flyene fra Gatwick utenfor London til New York, Los Angeles og Fort Lauderdale, meldte Norwegian i oktober i fjor.

Satsingen har vakt internasjonal oppsikt - og kraftig motbør fra fagforeninger.

I februar i år omtalte det amerikanske nyhetsmagasinet Time satsingen, og skrev at et «ultra-billig, anti-fagforenings- oppstart-flyselskap kan omskape flyindustrien».

- Dårlig lys «Det som gjør trekket interessant er ikke bare at et flyselskap med Norwegian i navnet baserer sine langdistanseflyginger (til Nord-Amerika og Asia) i Irland; det er at flyselskapet faktisk ikke opererer noen flighter ut fra Irland», skrev Time.

Både før og etter at Norwegian i februar fikk irsk flylisens, har lederen Lee Moak i det amerikanske pilotforbundet ALPA gått i strupen på flyselskapet.

- Tatt i betraktning at Norge er i verdenstoppen når det kommer til arbeidsvilkår, er det faktum at Norwegian vil flytte sin drift til Irland for å kunne utnytte arbeidskraft beklagelig og setter Norge i et dårlig lys, sa han da han og andre fagforeningstopper i begynnelsen av februar var i Norge for å prøve å stoppe Norwegians irske lisens.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mer kontrovers Da Norwegian hadde fått lisensen sa Moak at den ville skape det samme bekvemmelighetsflagg-systemet som har kostet amerikanske sjøfolk titusenvis av jobber

Norwegian-sjef Bjørn Kjos ser ikke ut til å la kritikken om at Norwegian ikke lenger egentlig er norsk gå så hardt inn på seg.

«Vi bryr oss ikke en skitt om det. Vi drar der passasjerene drar. Norge er for lite til å overleve», skal han ha sagt til britiske Guardian - en uttalelse Kjos senere mente journalisten hadde misforstått.

- Sitatet i The Guardian kom da jeg snakket om at Norwegian faktisk må fly der passasjerene er. De fleste som kommer til Europa fra USA og Asia vil til de mest interessante byene. De vil til London, Barcelona og Paris, enten vi liker det eller ikke, var den korrigerte versjonen han ga til VG.

Dobbelt irsk De 2,8 milliardene som Norwegian nå har investert i Irland er ifølge Independent fordelt mellom de to selskapene Norwegian Air international og Arctic Aviation Assets, begge med hovedkontor i Dublin.

Der har Norwegian selskap av så å si alle de viktigste flyleasingfirmaene. Independent skriver at halvparten av verdens leasede flyflåte bestyres gjennom selskaper basert i Irland.

UT I VERDEN: Fly fra Norwegian Air Shuttle på Gardermoen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
UT I VERDEN: Fly fra Norwegian Air Shuttle på Gardermoen. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Vis mer