DRØMMEMASKIN? Norwegian har hatt store startvansker med sine Boeing 787 Dreamliner-maskiner.
Foto: Johan Nilsson / NTB scanpix
DRØMMEMASKIN? Norwegian har hatt store startvansker med sine Boeing 787 Dreamliner-maskiner. Foto: Johan Nilsson / NTB scanpixVis mer

Ga 3000 kroner for tort og svie til tre av 254 passasjerer

Norwegian nekter å kompensere de andre passasjerene som ble 25 timer forsinket fra Oslo til New York 13. august.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Dreamliner-flyene til Boeing har hatt en lang rekke problemer siden de ble satt i trafikk i september 2011. Også Norwegian har hatt betydelige startvansker med sine Boeing 787-maskiner.

Selskapet har i flere tilfeller leid inn Airbus 340-maskiner fra det portugisiske selskapet HiFly når Dreamlineren ikke har kunnet betjene selskapets passasjerer.

- Norwegians flight fra Gardermoen til New York 13. august ble over 25 timer forsinket. Vi fikk gratis hotell og mat mens vi ventet, sier en passasjer Dagbladet har vært i kontakt med.

De 254 passasjerene hadde blitt informert på forhånd om at flygingen ikke ville foregå i den nye supermaskina, da Norwegians Dreamlinere var forsinket fra Boeing.

Tre fikk penger Etter å ha sittet rundt tre timer i Airbus-maskinen og ventet på at flyet skulle bli reparert på Gardermoen, ble passasjerene tatt av flyet igjen.

- Det ble sagt på høytallerne at flighten var kansellert, sier passasjeren.

Dagbladet har sett et epost-svar fra Norwegian til en av passasjerene som har søkt om kompensasjon etter den lange forsinkelsen på New York-turen.

I svaret gir flyselskapet til kjenne at de har gitt tre av passasjerene en kompensasjon på 3000 kroner, men at de ikke kan kompensere de andre passasjerene da de tre kompensasjonene ble utbetalt ved en feiltakelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har ikke gitt noen kompensasjon for denne flygningen som ble utført av HiFly, foruten til tre personer som fikk kompensasjon på grunn av en intern misforståelse hos oss. Transportklagenemnda utreder akkurat nå et antall saker som gjelder forsinkelser da vi leide inn erstatningsfly for Dreamlineren, og vi avventer nemndas beslutning, sier informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian.

Informasjonssjefen sier hun ikke har oversikt over hvor mange av passasjerene på New York-flygingen som har søkt om kompensasjon, ei heller har hun oversikt over hvor mange forsinkelsessaker som nå ligger til behandling i Transportklagenemnda.

Kan bli dyrt Standardkompensasjonen  ved forsinkelse på over fire timer er fastsatt av EU til 600 Euro (4800 kroner).

Dersom nemnda gir klagerne medhold, kan det bli kostbart for Norwegian. En Dreamliner har totalt plass til 291 passasjerer om bord, og skulle alle kreve erstatning vil dette utgjøre 1,4 millioner kroner.

Minst fem av flygingene til og fra Oslo har vært mer enn fire timer forsinket viser en opptelling VG gjorde i begynnelsen av oktober.

Norwegian skal få levert sin tredje Dreamliner i slutten av november, mens det er avtalt levering av ytterligere fire fly av samme type neste år.