Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ga fra seg lappen

Torbjørg (88) og Jon Olav Sigmundstad (87) vil heller ha hverandre enn lappen.

FRIVILLIG: Torbjørg og Jon Olav Sigmundstad ga fra seg førerkortene sine for to uker siden - helt frivillig. De har ikke vært involvert i noen nestenulykker, eller kjent på press fra barna. Foto: Sigrid Sigmundstad
FRIVILLIG: Torbjørg og Jon Olav Sigmundstad ga fra seg førerkortene sine for to uker siden - helt frivillig. De har ikke vært involvert i noen nestenulykker, eller kjent på press fra barna. Foto: Sigrid Sigmundstad Vis mer

De har kjørt bil i en mannsalder, men for to uker siden var det slutt. Selv om de har lov til å kjøre bil i henholdsvis to og tre år til ligger førerkortene til Torbjørg og Jon Olav Sigmundstad nå i arkivet, og der blir de.

- Vi begynte å tenke på dette før jul. Det var et vanskelig valg, men det føles så rett. Vi føler vi har kommet dit at det kan være en fare for at vi ikke lenger er i stand til å kjøre forsvarlig, sier Jon Olav Sigmundstad.

I dag er det rundt 60 000 over 80 år med førerkort. I 2030 vil tallet være rundt 250 000, oppgir Statens vegvesen.

Helt frivillig og uten press fra barn og barnebarn, kom Sigmundstad fram til konklusjonen.

- Vi vil heller ha hverandre enn lappen. Vi har sett mange situasjoner som kunne endt galt med en uoppmerksom sjåfør. Et sekund eller to kan være nok til å drepe et menneske. Å bli fratatt lappen på grunn av noe sånt, slipper vi nå. Vi er føre var, rett og slett, forteller Jon Olav Sigmundstad til Dagbladet.

Det var avisa Strandbuen som først omtalte saken.

Svingete veier

Ekteparet bor i Fister, som ligger om lag en time fra Stavanger. Det er mange svingete veier i området. Sigmundstad presiserer at de ikke har vært involvert i noen nestenulykker, eller at det er barna som har presset dem til å ta valget.

- Når jeg har vært ute og kjørt, har jeg sett situasjoner som har fått meg til å tenke over om jeg hadde klart å stoppe. I langs veiene går foreldre med barn i vogn og gjerne en hund i den andre hånda. Jeg vil ikke være den som ikke klarer å stoppe, seier Jon Olav Sigmundstad.

Den siste tiden har de lest en del om hvor mye reaksjonsevnen reduseres med alderen.

- Og det merker vi også. Selv om vi føler oss som 40-åringer i hodet, merker vi alderen når vi reiser oss fra godstolen. Det går treigere nå.

NYVINNING: Endelig har tiden kommet - nå kan du også få førerkortet på mobilen. Foto: Pål Joakim Pollen. Video: Elias Kr. Zahl-Pettersen Vis mer

Får hjelp

For dem har bilen vært det viktigste framkomstmiddelet som har sørget for at de har får dratt til legen, handlet mat og besøkt familie og venner. Nå står de uten, men ikke uten hjelp.

- Vi tok en prat med barna våre i forkant. De bor heldigvis nært oss, og vi ble enige om at de skulle hjelpe oss med handling og annet når vi trenger det. De fikk bilen vår også, og så langt har det fungert fint.

- Vi har holdt sammen i 65 år, vi har blitt gamle og vi har barn og barnebarn rundt oss. Det betyr veldig mer enn å ha det førerkortet, sier de til Strandbuen.

Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen Guro Ranæs synes det ekteparet Sigmundstad har gjort er veldig flott.

- At man selv tar ansvar og gjør en egen vurdering på om man er skikket til å sitte bak rattet er veldig fint. Det handler om å føle seg komfortabel, og dersom man merker at man ikke mestrer situasjonen like godt som tidligere er det en klok avgjørelse, sier hun til Dagbladet.

- Lytt til tilbakemeldinger

Ifølge SSB var det over 100 eldre sjåfører mellom 75-84 år som ble skadd i trafikken i 2019. Ranæs sier de har sett en økning i antall skadde blant de eldre.

- Samtidig er det generelt flere eldre enn før, og mange av dem som har førerkort. Det må man ta med i beregningen. Vi ønsker selvsagt at ingen skal bli skadd i trafikken, og jobber med å redusere tallet, sier hun.

Ranæs tror det er mange som må overtale besteforeldre eller foreldre til å vurdere å slutte å kjøre bil.

- Det er en stor frihet i å kunne kjøre bil, og jeg har en stor forståelse for at det har mye å si for hvordan man lever livet sitt. Men det er viktig å være ærlig med seg selv, og lytte til tilbakemeldinger. Det er ingen som ønsker å sette verken seg selv eller andre i situasjoner som kan skade andre, sier hun til Dagbladet.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!