Ga negativ respons på eBay - ble saksøkt

Full krangel mellom kjøper og selger etter mobilhandel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Chris Read (42) fra Kent i England er nå saksøkt etter at han la igjen negativ respons hos selgeren etter en handel på eBay. Selgeren mener geskjeften hans kan gå under som følge av responsen, skriver Timesonline.co.uk.

Advarsel

For de uinnvidde: Enhver som selger og kjøper gjenstander på verdens største nettauksjonsside, kan få tilbakemelding (feedback) fra motparten etter handelen. Feedbacken fungerer som forbrukerveilendning for potensielle kunder, som eventuelt kan advares om useriøse selgere.

Store seriøse aktører har som regel nærmere 100 prosents positiv feedback, mens enhver negative og rødmerkede tilbakemelding vil trekke inntrykket ned.

Inntil nylig var det mulig for både selger og kjøper å gi så vel positiv som negativ feedback, men dette er nå endret slik at selgere ikke lenger kan legge igjen negativ feedback om kundene, bare positiv.

Kjøperne, derimot, kan legge igjen så vel positive som negative tilbakemeldinger - og i dette tilfellet er altså selgeren, 26-årige Joel Jones, så opprørt over den negative feedbacken fra Read at han har gått til søksmål.

Hadde riper

Read var ute etter en Samsung F700 mobiltelefon og fikk treff hos Jones, som på eBays britiske side selger brukt elektronikk under navnet onsalexuk. Read brukte «Buy it now»-tilbudet og fikk tilslaget på telefonen til 155 pund (ca. 1740 kroner).

STRIDENS KJERNE: Den ene negative tilbakemeldingen stikker seg kraftig ut blant alle de positive - så mye at selgeren onsalexuk har saksøkt kunden som la igjen kommentaren. Faksimile: EBAY.CO.UK
STRIDENS KJERNE: Den ene negative tilbakemeldingen stikker seg kraftig ut blant alle de positive - så mye at selgeren onsalexuk har saksøkt kunden som la igjen kommentaren. Faksimile: EBAY.CO.UK Vis mer

Men da 42-åringen mottok telefonen noen dager seinere, var det feil modell. Dessuten var den ikke i så god tilstand som han trodde den ville være.

- Jeg ble fortalt at telefonen var i god stand, men det var riper over det hele, i tillegg til et stort merke på sida. I tillegg var det en Samsung F700V og ikke en F700, sier Read til Timesonline.co.uk.

Read sendte telefonen tilbake og fikk pengene tilbake - men etterlot altså negativ feedback hos Jones der han påpeker manglene.

Det gikk ikke lang tid før 26-åringen fra Suffolk sendte en e-post tilbake der han krevde at Read fjernet feedbacken. Hvis ikke ville han gå til søksmål.

Responsen var imidlertid ikke som ønsket: Read bestemte seg for å holde på sitt, og om nødvendig møte i retten for å forsvare den negative feedbacken.

Svaret fra Jones var et brev der Read ble bedt om å gå med på at kommentarene var urettferdige. Brevet ga ham sju dager å svare på - i motsatt fall ville han bli brakt for retten, bli ilagt «betydelige saksomkostninger» og et gebyr på 175 pund (ca. 1960 kroner).

«Ødeleggende»

Overfor avisa beskriver Jones kundens kommentarer som «urettferdige, ufornuftige og ødeleggende» - sett i lys av at Read fikk tilbake pengene uten spørsmål.

Ga negativ respons på eBay - ble saksøkt

- Jeg blir straffet på eBay på grunn av dette; selgere som har negativ feedback, havner lenger nede på søkelista enn andre. Jeg taper penger, og forretningen min kan gå under på grunn av det. Jeg har ikke annet valg enn å gå til retten med saken.

Han får liten forståelse fra Read.

- Jeg kan ikke tro at noen kan være så simpel. Alt jeg ville, var å kjøpe en telefon. Jeg har bare gitt uttrykk for min oppriktige mening, og alt jeg sier i kommentaren, er sant; jeg trodde det var derfor feedbacksystemet fins, og jeg har ikke skrevet noe onsdkapsfullt eller slemt, sier Read til Timesonline.co.uk.

En talskvinne for eBay opplyser overfor avisa at saken ikke er brakt inn til behandling hos dem. Derimot er auksjonsnettstedet svært misfornøyd med retningen prosessen har tatt.

- Vi er svært skuffet over at selger har valgt å saksøke i stedet for å prøve å løse saken i minnelighet, sier talskvinnen og påpeker at denne ene negative kommentaren sannsynligvis vil ha lite å si for Jones\' status på eBay - han har fortsatt 98,7 prosent positive tilbakemeldinger, et svært akseptabelt tall for en aktør med nærmere 600 transaksjoner bak seg.

På den annen side risikerer Read å måtte svare for seg i tilfelle retten kommer til at uttalelsene hans er injurierende.

- Jeg er beredt til å kjempe, er 42-åringens svar.

- Uklokt

Teknologijournalisten Chris Matyszcyk fra CNET tror ikke Jones\' omdømme akkurat vil komme styrket ut av denne historien, selv ikke etter medieomtalen:

- For all del, Jones er heller ute etter sympati enn rettferdighet her - for selv om han på en eller annen måte skulle klare å overbevise retten om at han hadde rett - hvilket er noe usannsynlig - vil han alltid bli husket som den tvilsomme mobilselgeren som saksøker kundene sine.

Som nevnt er det nå umulig for selgere å legge igjen negativ feedback om kundene sine, hvilket betyr at Jones var ute av stand til å svare på Reads kritikk - bortsett fra å gi et motsvar på sin egen side.

Dette faller ikke i god jord hos alle, og blant andre Facebook-gruppa eBay Sellers Want Feedback Rights krever at reglene omgjøres.

eBay samtykker i at de bør revurdere sin konflikthåndtering, og lanserer denne måneden et nytt system der selgere får en mulighet til å anmode kunden om at den negative feedbacken fjernes hvis konflikten er blitt løst.

VILLEDENDE MARKEDSFØRING?: Fra den opprinnelige annonsen, med bilde av telefonen som først ble solgt og deretter returnert. Det går tydelig fram at det nederste bildet er av en Samsung F700V, ikke 700 (øverst).