ØL OG VANN FOR LIVET: Utelivsmennene Henrik Lysell og Thomas Larsen Nyborg håpet å gi 200 mennesker vann for et helt liv ved å gi ti kroner for hver solgte halvliter øl til TV-aksjonen. Foto: Trude Brænne Larssen/Gjengangeren
ØL OG VANN FOR LIVET: Utelivsmennene Henrik Lysell og Thomas Larsen Nyborg håpet å gi 200 mennesker vann for et helt liv ved å gi ti kroner for hver solgte halvliter øl til TV-aksjonen. Foto: Trude Brænne Larssen/GjengangerenVis mer

Ga øl-penger til TV-aksjonen - fikk malurt i begeret

Anti-rusorganisasjonen Actis likte ikke utelivskongenes hjelp til de fattige.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Før TV-aksjonen «Vann forandrer alt» for ei uke siden meldte Gjengangeren i Horten at utelivskongene Henrik Lysell og Thomas Larsen Nyborg ville gi 10 kroner for hver solgte halvliter øl lørdagen før TV-aksjonen.

Lysell håpet at tiltaket ville gi 10.000 kroner til TV-aksjonen.

- Det er nok til å gi 200 mennesker vann for et helt liv! sa han til Gjengangeren.

Det gikk ikke upåtalt hen.

- Kobler øl og bistand Nå har generalsekretær Mina Gerhardsen i organisasjonen Actis gått ut med kritikk mot tiltaket. Actis er et samarbeidsorgan for frivillige organisasjoner på rusfeltet.

- Økt alkoholkonsum står i direkte kontrast til folkehelse, og vi mener det også bryter med intensjonen i TV-aksjonen. Vi ser at rusproblemer ofte er et hinder for utvikling og synes derfor det er synd at ølsalg og bistand koples på denne måten, sier hun til Gjengangeren.

Gerhardsen mener det hadde vært bedre om Lysell og Larsen Nyborgs utesteder Saxon King og Glassmagasinet heller hadde engasjert seg med å selge vann eller alkoholfrie drinker.

Ikke billigsalg Mina Gerhardsen svarer slik når Dagbladet spør om hun ikke er redd for å virke humørløs med utspillet sitt:

- Det er prisverdig at de ønsker å støtte TV-aksjonen, for det er helt sikkert god vilje bak, men det er litt lite gjennomtenkt. Det kan se ut som de vil selge mer ved å koble ølsalget til en god sak, og det er ikke forenlig med norsk alkoholpolitikk.

Gerhardsen sier at Actis ikke vil gjøre noe mer med saken, men at hun regner med at myndighetene «sjekker lovligheten av ting».

Daglig leder Henrik Lysell i Glassmagasinet sier til Gjengangeren at ølet ikke ble solgt billigere, og at tiltaket ifølge skjenkeansvarlig i Tønsberg kommune ikke var i strid med skjenkereglene.

For Mina Gerhardsen er det kanskje en fattig trøst at Glassmagasinets ølsalg bare innbrakte 2250 kroner til TV-aksjonen.

- IKKE FORENLIG: - Det kan se ut som de vil selge mer ved å koble ølsalget til en god sak, og det er ikke forenlig med norsk alkoholpolitikk, sier generalsekretær i Actis Mina Gerhardsen om hvorfor hun kritiserer utestedene som ga en tier per solgte halvliter til TV-aksjonen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
- IKKE FORENLIG: - Det kan se ut som de vil selge mer ved å koble ølsalget til en god sak, og det er ikke forenlig med norsk alkoholpolitikk, sier generalsekretær i Actis Mina Gerhardsen om hvorfor hun kritiserer utestedene som ga en tier per solgte halvliter til TV-aksjonen. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Vis mer