FRIGITT: Piratene har frigitt supertankeren Sirius Star mot tre millioner dollar. Foto: AP/U.S. Navy, Petty Officer 2nd Class William S. Stevens/SCANPIX
FRIGITT: Piratene har frigitt supertankeren Sirius Star mot tre millioner dollar. Foto: AP/U.S. Navy, Petty Officer 2nd Class William S. Stevens/SCANPIXVis mer

Ga tre millioner dollar for kapret supertanker

Sirius Star løslatt etter nesten to måneder i piratenes varetekt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

En saudiarabisk supertanker har lettet anker etter at den er frigitt av pirater utenfor kysten av Somalia. Eierne skal ha betalt 3 millioner dollar i løsepenger for skipet.

Det 330 meter lange tankskipet Sirius Star beveget seg i dag bort fra stedet det hadde ligget i nærheten av byen Haradheere. En talsmann for piratene som sto bak kapringen, bekreftet at skipet er frigitt.

- Alle våre folk har forlatt Sirius Star, skipet er frigitt, og sjøfolkene om bord er fri, sa talsmannen Mohammed Said til nyhetsbyrået AFP.

- Det dukket opp noen problemer i siste øyeblikk, men disse er nå løst, tilføyde han.

Millioner i løsepenger

Ifølge nyhetsbyrået Reuters er det betalt en løsesum på 3 millioner dollar eller nesten 21 millioner kroner for skipet. Dette er imidlertid langt mindre enn piratenes opprinnelige krav på 25 millioner dollar.

Sirius Star ble kapret 15. november i fjor, 450 nautiske mil sørøst for Kenya, med et mannskap på 25 om bord.

Den største kapringen

Piratene som herjer i Adenbukta og Indiahavet utenfor kysten av Somalia og Jemen, gjennomførte bare i løpet av fjoråret 130 kapringer.

Men aksjonen mot Sirius Star var den største og verste i sitt slag så langt og sendte sjokkbølger gjennom internasjonale skipsfartsmiljøer.

Ikke bare er Sirius Star det største skipet som er kapret av de somaliske piratene hittil, men det ble også tatt på et sted langt til havs og langt fra der de fleste kapringene har foregått.

Truer verdenshandelen

Etter at farvannet rundt Adenbukta ble stadig mer utsatt for pirater, besluttet en rekke rederier å sende sine skip rundt Afrika i stedet for gjennom Suezkanalen, som tusener av skip passerer gjennom hver dag.

Da det ble klart at piratvirksomheten begynte å true verdenshandelen, vedtok FNs sikkerhetsråd en resolusjon som åpnet for militær aksjon.

En rekke land sendte deretter marinestyrker til området for å beskytte og eskortere handelsskipene. Blant dem er USA, Tyskland, Frankrike, Danmark, India, Kina og Iran.

Vår egen skyld

Flere eksperter peker på at verdenssamfunnet kan takke seg selv for denne utviklingen etter at et kaotisk og lovløst Somalia ble overlatt til seg selv.

Kaprerne er opprinnelig fattige fiskere som mistet næringsgrunnlaget sitt da store utenlandske trålere begynte å operere i farvannene deres.

Kapringsvirksomheten har gjort dem søkkrike og i stand til å investere i stadig mer sofistikerte hurtigbåter, navigasjonsutstyr og moderne våpen, og mangelen på samfunnsstruktur i Somalia gjør at de kan operere helt straffritt.

(NTB)