Galgenfrist for NSB-sjefen

NSB-sjef Osmund Ueland sitter utrygt. Etter Lillestrøm-ulykken i begynnelsen av april varslet Ueland at han først ville vurdere sin stilling når alle ulykkesrapportene lå på bordet. Siden har nye problemer stått i kø for NSB.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Spørsmålet er om Ueland må ta konsekvensen av krisene som har rammet selskapet - og ikke minst passasjerene - det siste året.

Til Aftenpostens nettutgave uttaler Ueland:

- Når det gjelder konsekvenser for meg, så er det ikke jeg som skal svare på det. Min linje er å rydde opp og ikke løpe fra ansvaret.

På spørsmål om han bør stille sin plass til disposisjon, svarer Ueland:

- Det har jeg ingen kommentar til. Jeg har vært opptatt av å gjøre en jobb for NSB. Det har jeg vært i fem år, og det er jeg videre. Jeg har fortalt styret om dette helt fra det startet.

I går formiddag gikk styreleder Arent M. Henriksen åpent ut og erkjente at NSB ikke gjør jobben. Samtidig varslet han et ekstraordinært styremøte i NSB på torsdag.

- Jeg verken kan eller vil spekulere i konsekvensene, eller hvilke tiltak NSB skal iverksette før vi er kommet til bunns i årsaksforholdene, sier Henriksen.

Etter torsdagens styremøte skal han på nytt orientere samferdselsminister Terje Moe Gustavsen, som på sin side uttalte at NSB nå står foran en drøy jobb med å bygge opp igjen tilliten til selskapet

- Rydd opp

Flere samferdselspolitikere på Stortinget stiller seg også spørrende til den situasjonen NSB har havnet i.

- Noen må rydde opp, og styret har ansvaret. Uelands stilling er også styrets ansvar. Så får vi se hva styret kommer opp med etter møtet torsdag, sier Frp's Thore Aksel Nistad.

Lederen av Stortingets samferdselskomité, Oddvard Nilsen (H), sier det samme:

- Når styret har hatt sitt møte skal jeg uttale meg om de løsninger styret legger opp til.

Selv om ingen politikere ønsker å be Ueland trekke seg fra toppjobben, er tilliten til hans lederskap åpenbart kraftig svekket.

Lav profil

Mens kritikken mot NSB toppet seg i går, valgte Osmund Ueland som er på forretningsreise i Napoli i Italia, å holde en lav profil.

Det samme gjorde han også etter ulykken på Lillestrøm i april. Dagbladet fikk ham imidlertid i tale. På Dagbladets spørsmål om det ikke snart var på tide å ta konsekvensen av ulykker og dårlig sikkerhet i NSB, svarte han slik:

- Jeg vil vurdere min stilling som toppsjef når rapportene fra Åsta-ulykken i januar og ulykken på Lillestrøm stasjon foreligger. Jeg sier ikke at jeg vil gå av, men jeg sier at jeg vil vurdere min stilling. Dette har jeg tenkt grundig igjennom, sa Ueland.

Tar ansvar

Han presiserte da, som mange ganger tidligere, at toppsjefen har ansvaret når noe går galt. Det betyr at Ueland har hatt det travelt med å ta ansvar i den siste tida. Det meste har gått galt i togtrafikken her til lands det siste halve året.

I tillegg til dødsulykker og unntakstilstanden som togulykken på Lillestrøm stasjon forårsaket, viser det seg at NSBs nye flaggskip, Signatur-togene, må ut av trafikk.

Sist, men ikke minst har NSB planlagt sommertrafikken uten å tenke over at de ansatte faktisk har krav på ferie. Resultatet er at NSB mangler lokførere i sommerukene.

Ingen er i dag i stand til å fastslå hvor mye ulykker, kaos og rot vil koste det statseide selskapet. Men det dreier seg om formidable beløp.