- Galskapen vil ingen ende ta

En samlet venstreside river seg i håret over at NSB bytter navn til Vy. - Sløsing med fellesskapets midler, sier Sp. - Helt sinnsykt, mener SV.

SINNSYKT DYRT: Audun Lysbakken forstår ingenting av navnebyttet i NSB, og han beskriver prislappen på prosessen som «helt sinnsyk». 280 millioner koster det å gjøre NSB og Nettbuss om til Vy. FOTO: PAUL S. AMUNDSEN / Dagbladet
SINNSYKT DYRT: Audun Lysbakken forstår ingenting av navnebyttet i NSB, og han beskriver prislappen på prosessen som «helt sinnsyk». 280 millioner koster det å gjøre NSB og Nettbuss om til Vy. FOTO: PAUL S. AMUNDSEN / DagbladetVis mer

Senterpartiet forteller til Dagbladet at navnebyttet fra NSB til Vy er «misbruk av offentlige midler». Også Ap og SV reagerer voldsomt.

Vy blir det nye navnet når NSB samler tog- og bussvirksomheten under en ny, felles merkevare. Endringen koster 280 millioner kroner, ifølge styreleder i NSB, Dag Mejdell. Han garanterer at prislappen ikke vil gi økte billettpriser.

Sigbjørn Gjelsvik (Sp) begriper ikke bæret av hva slags logikk NSB opererer med.

- Jeg ser ingen logikk i dette nye navnet. NSB er jo en innarbeidet merkelapp i generasjoner, et begrep alle nordmenn har et forhold til. Vy - det sier oss ingenting. Å bruke massevis av penger på en slik prosess, og når man i tillegg kommer fram til et navn som minner mer om jåleri, det synes jeg er misbruk av fellesskapets midler, sier Gjelsvik til Dagbladet.

- Last train

Han beskriver navnet Vy som «helt uten logikk, et navn ingen forbinder med tog i det hele tatt».

- Men dere i Senterpartiet er jo mot alt som er nytt. Først kaffe latte, nå dette?

- Slettes ikke, men vi må spørre oss hva Norge oppnår ved en slik endring. De som taper på navnebyttet, er de som sitter igjen med regninga, altså brukerne, mens noen konsulentselskaper sitter igjen som vinnerne og henter inn uttallige millioner på å finne på et tullenavn på NSB, sier Gjelsvik.

- Hva mener du hadde vært et passende nytt navn, da?

- Vi burde kanskje begynne å kalle NSB for «last train», men jeg ser ingen grunn til at NSB skal bytte navn, sier Gjelsvik.

- Galskap

Også Arbeiderpartiet er kritisk til navnebyttet, som partiet omtaler som ren «galskap».

- Galskapen vil ingen ende ta, sier transportpolitisk talsperson i Ap, Sverre Myrli til nyheten om navnebyttet til NTB.

- Nå skal det sløses vekk enda flere millioner på utforming av nye logoer og såkalt merkevarebygging og sikkert enda flere direktørstillinger. Dette er feil bruk av ressurser, fortsetter han.

SKIFTER NAVN: NSB og Nettbuss samles under navnet Vy. Video: NTB Scanpix Vis mer

- Fjollete

SV-leder Audun Lysbakken hevder direktørene i NSB frivillig gitt fra seg sin største fordel, sin historie og sin tilknytning til fellesskapet.

- Jeg synes det er et skikkelig fjollete navn. Dette kommer til å stå som et monument over den meningsløse privatiseringen av jernbanen i Norge. Det eneste vi har fått er flere direktører med millionlønninger og navnesnobberi, sier Lysbakken til Dagbladet.

Han varsler at SV vil samle bane og tog i et felles selskap dersom partiet vinner valget i 2021.

- Passasjerene vil ha et bedre togtilbud, ikke et nytt fancy navn og logo. Vi mener jernbanereformen er en gigantisk oppstykking av jernbanen vår, og SV ønsker det motsatte - altså samle jernbanen i et stort og sterkt statlig selskap. Det vil gi en mye bedre styring av jernbanen i Norge.

- But Vy?

Lysbakken lover at det nye, men samtidig egentlig gamle, selskapet SV vil opprette dersom de vinner valget skal få et fornuftig navn.

- NSB kunne vært et passende navn. Å bruke 280 millioner på å bytte navn til Vy er kort og godt helt sinnssykt. Dette må samferdselsministeren bare stoppe.

På Twitter henter Lysbakken fram ordspill for å beskriver situasjonen.

- But Vy? For et fjollete navn, skriver han.

Dagbladet har spurt samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) om han vet hva vy betyr, og om han forsvarer prislappen på 280 millioner.

Dale har foreløpig ikke besvart Dagbladets henvendelser.