Gamlekaras marked

To middelaldrende herrer overrumplet Grand Prix-verdenen med suveren seier over ungdommen. Deres kjærlighetshymne «Fly On The Wings Of Love» gikk rett hjem hos den europeiske tv-juryen på 100 millioner seere. Det er slett ikke rart når vi ser på alderssammensetningen blant seerne som stemte med telefonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TV-publikum er nemlig eldre enn de fleste av sine helter. 53 prosent av norske tv-seere er over 50 år, opplyser medieforsker Kristian Tolonen i NRK. De eldste aldersgruppene ser mest og oftest på tv. Middelaldrende ser nesten dobbelt så mye på tv som ungdom. Bare 29 prosent av tv-publikummet er i den aldersgruppen som mesteparten av reklamen retter seg mot, 20 til 40 år.

Mens arrangørene av melodifestivalen tidligere brukte fagjuryer som delte ut poeng ut fra skjønnsmessige vurderinger, er det nå uravstemning blant publikum i de fleste av de 24 deltakerlandene via telefon. Vi forholder oss ikke lenger til det representative slagerdemokrati, men til folkeavstemninger. Det gir millioninntekter til teleselskapene, markedsfakta til forskere og reklamebransje og et ekte uttrykk for hvilken låt som slår best an, vel å merke blant fjernsynsseere. 200 000 brukte sin stemmerett her i landet. Mange av oss har lurt på hvordan Carl I. Hagen og hans parti nesten uten unntak gjør det så godt på innringninger i TV2. En del av forklaringen er at Frp er overrepresentert blant eldre, som altså ser mest på tv.

The Olsen Brothers er derfor trolig et av flere forvarsler om eldrebølgen og om etterkrigsgenerasjonenes økende innflytelse og makt. At brødrene er populære i Danmark, er så sin sak. De har jo herjet rundt i 25 år og vært oppvarmingsband til the Kinks i sin ungdom. Men det var jo ikke danskene som ga dem seieren. De fikk ikke stemme på sine egne. Det var alle andre europeiske tv-tittere som her ble grepet av noe som for dem var to ukjente, tilårskomne menn, som med melankoli, sjarm og livsvisdom sang om den modne kjærlighet.

At sangartister er 50, er selsagt ikke noe nytt fenomen. Mick Jagger og Paul McCartney nærmer seg 60, Tina Turner har forlengst passert. Men de slo alle igjennom som ungdom, i rollen som ungdom, med musikk beregnet på et ungdommelig marked. De erobret sine jevnaldrende og yngre fans som har fulgt dem trofast siden. Siden har de opptrådt på friluftsscener med geberder og fakter som ingen anstendig rekkehusbeboer ville våget å etterape. Olsenbrødrene derimot fremførte sin hymne til den modne kvinne med verdighet. De var enkelt antrukket, med kassegitar i rem over skulderen.

Så enkle og alminnelige var de at ingen av de om lag 20 norske musikkjournalistene i Stockholm satte penger på dem under et uhøytidelig veddemål før konkurransen. De svenske tv-kommentatorene forholdt seg også lenge vantro til danskenes poengsanking. Publikums smak harmonerte liksom ikke med den fornyingen av showet som forestillingen i Globen representerte. Låtene var gjennomgående bedre enn før, mange av sangene hadde format til å konkurrere på det ordinære popmarkeds hitlister. Arrangementet var gjennomproft og trendy. Det første Grand Prix-show i dette årtusen luktet ikke av det forrige. Før altså folkejuryen trykket på sine tastafoner. Reklamemannen Ketil Try røper triumferende at han tippet dansk seier før avstemningen. Når folks generelle smak avgjør, og flertallet av «folk» er over førti år, er det P4-konseptet som vinner, konstaterer han. Altså en behagelig låt med fint refreng som vi alle kan nynne til i bilen.

De fleste ungdommer og nabolag kan nå frykte at Olsen-brødrene har inspirert gamle garasjeband til å ta opp gamle kunster. De har vist vei og sagt «fløtt deg» til ungdommen. Nå truer gamlingene med et massivt innrykk på hovedscenen. Avstemningsresultatet og musikksmaken har de allerede makt over i kraft av sitt antall. Det hele kan bli en sann plage. Derfor støtter jeg NRKs Jon Ola Sand som kjemper i EBU-systemet for å innføre en kombinasjon av telefonstemmer og en jury av fagfolk. Da kan vi redde Grand Prix fra en skummende og faretruende eldrebølge.