Gammelosten på internett

Den norske spesialiteten gammelosten blir neste måned presentert på internett. Håpet er at amerikanere og franskmenn vil la seg friste av osten fra Vik i Sogn.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

På en gourmetmesse i Oregon i USA tidligere i år ble gammelosten godt mottatt. Enkelte kjøkkensjefer og kokker likte osten så godt at de pent ba om å få med seg smaksprøver til fordeling blant restaurantgjestene.

- Formålet med presentasjonen på matmessen var å lodde stemningen, og vi har fått mange gode tilbakemeldinger, sier seniorkonsulent Anna-Karin Lindstadi TINE Kjøkken til NTB.

Hun tror likevel ikke at norsk gammelost kan ta opp konkurransen med Jarlsberg og Snøfrisk på det internasjonale markedet.

5 000 fans

Også det franske marked vurderes som en interessant mulighet. TINE Norske Meierier har gitt en hovedfagstudent ved Norges landbrukshøgskole i oppdrag å kartlegge salgsmulighetene der.

De fleste av gammelostens venner finnes i Norge. Organisasjonen Gammelostens Venner har rundt 5.000 medlemmer. Et par hundre kilo gammelost sendes hvert år på postordre til dansker og spanjoler som under tidligere Norges-besøk har fått smak på osten. Det totale gammelostsalget her i landet ligger på rundt 200 tonn.

Mange myter er knyttet til gammelosten, men på internett vil TINE bare gå ut med informasjon som kan dokumenteres, som for eksempel at gammelost inneholder 1 prosent fett, og at den beste måten å behandle den på er å legge den i fryseboksen.

(NTB)