- Vi er spente på reaksjonene, sier orlogskaptein Arne R. Nilsen ved FRM, Forsvarets rekrutterings- og mediasenter, til Dagbladet. Forsvarsledelsen stiller seg meget positivt til den noe utradisjonelle kampanjen, som betegnes som den mest dristige i Forsvarets historie.
Da arbeidsløsheten var stor først og midt på 90-tallet, var det opptil 10000 søkere til norske fredsbevarende operasjoner. Bare 1650 har meldt seg til tjeneste i de neste kontingentene til SFOR-styrkene i Bosnia og UNIFIL i Sør-Libanon.
Av disse vil erfaringsmessig om lag 1200 falle fra før de endelige uttakene. Til sammen trengs det 1350 menn og kvinner for å fylle alle avdelinger.
På rekordtid
For å unngå full krise fikk FRM i forrige uke tre millioner kroner til å starte en vervingskampanje. Det ble tatt kontakt med reklamebyrået TBWA, og i løpet av forrige helg lå første utkast til annonser klart.
Orlogskaptein Nilsen forklarer bakgrunnen for valget av de kjente pasifistene slik: - Man snakker så mye om verdier i disse dager. De menneskene vi har brukt i annonsene står for et viktig verdisyn i fredssammenheng. Freden er grunnlaget for frihet.
FNs fredsbevarende styrker, Martin Luther King og Mor Teresa har også det til felles at de har mottatt Nobels fredspris.
Annonsene vil komme i norske aviser fra i morgen av. I morgen tidlig opprettes også et responssenter ved Onsrud militærleir i Akershus. Der skal tolv personer sitte klare ved telefonene fra klokka ni om morgenen til klokka ti om kvelden, helt fram til søknadsfristens utgang 10. februar.
Bonusordning?
SFOR-styrken til Bosnia i slutten av mars er så godt som fylt opp. Det går imidlertid sterkt utover UNIFIL-kontingenten som skal reise til Sør-Libanon i månedsskiftet mai- juni.
Forsvarsminister Dag Jostein Fjærvoll vurderer også å innføre bonusordninger for fredstjeneste.
Forsvaret ville helst sett at Norge trekker seg fra sitt snart 20-årige engasjement for UNIFIL-styrkene i Sør-Libanon, også på grunn av bemanningsproblemer i hjemlige styrker. Det er UD helt imot - fordi det vil skade Norges rykte som fredsmekler i Midtøsten.
Mye står og faller på effekten av den nye annonsekampanjen: - Dette er ikke bare et stunt, men en kampanje som over tid skal bygge opp statusen for norske fredssoldater, sier Rolf B. Hodt, daglig leder i reklamebyrået TBWA.