BRANN-TUNNELEN:  To ganger på tre måneder har røyken veltet ut av Oslofjordtunnelen. Torsdag ble 34 personer sittende innesperret da et vogntog tok fyr. Foto: Edgar Dehli / Scanpix
BRANN-TUNNELEN: To ganger på tre måneder har røyken veltet ut av Oslofjordtunnelen. Torsdag ble 34 personer sittende innesperret da et vogntog tok fyr. Foto: Edgar Dehli / ScanpixVis mer

Går bare og venter på en fatal tunnelulykke

Norges Lastebileier Forbund ser mørkt på situasjonen etter to branner i Oslofjordtunnelen på tre måneder.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det å kjøre i tunneler er noe de fleste av oss har vært litt skremt av fra tid til annen. Og særlig tunnelbrann er det mange som frykter. Både i mars og i dag ble Oslofjordtunnelen rammet av nettopp dette. I begge tilfellene var det vogntog som tok fyr.

Tunnelen som forbinder Drøbak og Hurumlandet er det mange som viser til når de snakker om farlige tunneler på Østlandet. Lastebileierforbundet har også merket seg dette. Tunnelen er 7,3 kilometer lang. På det dypeste er den 134 meter under havet. Stigningen er på hele 7 prosent.

- Tunnelen er ikke så sikker som den burde være. Det er egentlig sånn at vi bare går og venter på at det skal skje en fatal ulykke der nede. Det er for bratt begge veier, sier Erik Rynning til Dagbladet.

Han er sjef for Østfold, Oslo og Akershus i Norges Lastebileier Forbund.

- Nå vet jeg ikke hva som konkret var årsaken til brannen i dag, men det er nærliggende å tro at det er bremser som har gått varme. Det spekuleres på at det er så bratt at man er nødt til å bruke bremsene, og ikke de andre bremseanretningene man har i et vogntog, sier Rynning.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Mulig årsak Også etter den forrige brannen i tunnelen hørte Dagbladet spekulasjoner om at det var varme bremser som satte vogntoget i fyr. I dag har dette blitt nevnt som mulig brannårsak igjen, også av lensmannen i Røyken.

- Det er blitt nevnt som en mulig årsak, ja, sa lensmann Reidar Foss til Dagbladet på stedet.

- Det er ikke mange strekninger som er så bratte som i Oslofjordtunnelen. Og tungtrafikken i denne tunnelen har jo økt. Det er ganske nifse ting, for å si det rett ut, sier Rynning.

- Ikke mye å gjøre Han vil ikke gå med på at et forbud mot tungtrafikk i tunnelen kan være en mulig løsning. Dersom det er varme bremser som har ført til brannen, er det ikke mye å gjøre, mener han.

- Det å endre på stigningsforholdet nytter jo ikke. Det er jo som det er, sier han.

Rynning ser for seg at man muligens kan informere bedre om hvordan man skal kjøre tungtrafikk i tunnelen. Han trekker også fram det at tunnelen mangler nødløp.

- Det er langt under bakken og under sjøen. Man forstår jo hvorfor det bryter ut panikk, sier han.

Vil ha single løp Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF sa tidligere i dag til Dagbladet at det bare er flaksen som kan redde deg i en slik situasjon. Også han etterlyser et nødløp.

- I Oslofjordtunnelen er det jo ikke to single løp. Det er viktig å tenke på når nye tunneler skal føres opp, for da kan man ha rømningsvei i midten. Slik det er nå blir folk stående inne i tunnelen med røyken, sier Engebretsen.

I Oslofjordtunnelen søkte de 34 personene som i dag ble innesperret ly for røyken i nødboksene.

- Men du kan jo selv tenke deg hvordan det er å stå i en slik boks hvis du er like ved for eksempel en brennende tankbil, sier Erik Rynning i lastebileierforbundet.