Går for togrevolusjon

SV vil mangedoble togsatsingen - på bekostning av dyre veiprosjekter til byene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): I dag presenterer leder av SVs programkomité Inga Marte Thorkildsen hovedlinjene i den nye SV-politikken som skal redde det kriserammede partiet fra sperregrensa. En av hovedsatsingene blir tog. 
 
Programkomiteen ønsker nemlig å gjennomføre «en grønn transportrevolusjon» med hovedtyngde på tog - på bekostning av nye veiprosjekter til storbyene. 

- Vi er veldig for kollektive løsninger og veldig mot kø og kaos, sier Thorkildsen til Dagbladet.   

SV vil blant annet ha dobbeltsport rundt de største byene, og nye togtraseer mellom landsdelene.

- Klimavalg Da Dagbladet ble med programkomitelederen og SV-leder Audun Lysbakken på en kort tur med Vestfoldsbanen i går, kunne de to ennå ikke si hvor mye satsingen vil koste. 

- Det må vi komme tilbake til. SV i regjering har sørget for å tredoble jernbaneinvesteringene siden 2005, og vi må nok fram med gangetabellen nå også, sier Lysbakken.   
 
- God distriktspolitikk, sier dere. Men får du med deg Senterpartiet på dette?

- Dette skal ikke gå på bekosting av veibygging i distriktene. Dette handler om at vi må legge bort de store veiinvesteringene i de store byene, og heller satse kollektivt. Det kommer ikke til å være penger til begge deler, derfor må vi prioritere mye tøffere.
 
- Kollektiv, ikke kø og kaos Han mener forslaget er viktigst i seg selv, men han tror også at tog kan bli en vinnersak for SV.

- Jeg håper og tror at neste valg blir et klimavalg. Det er den saken vår generasjon politikere vil bli målt på. Samtidig har det blitt stadig mer oppmerksomhet rundt tog, sier han, og legger til:

- Klimakampen handler ikke om å gjøre hverdagen kjipere, som mange ser ut til å tro, men bedre. Dette er modernisering.        
- Plages av vogntog I programutkastet heter det: «Omleggingen av Norge til et miljøvennlig samfunn, krever at vi prioriterer samferdselsmidlene annerledes. SV vil omprioritere samfunnets ressurser fra motorveier som skaper mer trafikk og forurensning, til jernbane og kollektivtransport.»

- Men la meg ile til og si at det betyr ikke at vi skal nedprioritere vedlikehold av veiene i sentrale strøk, sier Thorkildsen. 

Også hun tror saken kan bli en vinnersak for det kriserammede partiet, også i distriktene.    

- Ikke minst fordi mange i distriktene plages av vogntog. De sliter ned veiene deres og skaper utrygge skoleveier. Et godstog kan transportere like mye som 24 fullastede vogntog.