Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Går nedover for Ericsson

Aksjeverdien raste rundt ti prosent da Ericsson i dag presenterte halvårs-regnskapet. Nokia rykker fra i mobilkampen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det svenske selskapet tjente 18,6 milliarder svenske kroner i første halvår - mot 4,3 milliarder samme periode i fjor Tross kjempeoverskuddet - børskursen raste med 20 kroner.

Selv om det går bedre, tjener de forsatt ikke penger på mobilsalget. Pengene tjener de på området nettoperatører. Der har de hatt mindre å gjøre enn forventet, mener analytikere. Også mobilproduksjonen har problemer på grunn av brann hos en leverandør, skriver Expressen.

Nokia vinner kampen

På den andre sida av Bottenviken skinner sola. I går viste en varemerke-beregning at Nokia rykker fra sin svenske konkurrent. Verdien på varemerket Nokia er fordoblet på et år - og regnes som verdens femte mest verdifulle varemerke. Ericsson har mistet verdi, og beregnes til kun en femtedel av verdien til finnene.

Merket Nokia verdsettes til 345 milliarder svenske kroner - Ericsson kun 70 milliarder, skriver Dagens Industri.

Selger som varmt hvetebrød

Nokia selger flere mobiltelefoner enn noen andre i verden. I fjor solgte Nokia 76 millioner telefoner, Motorola 48 millioner og Ericsson 30 millioner. Analysefirmaet Dataquest anslår at finnene solgte 25 millioner i første kvartal 2000 - en formidabel framgang.

Eksperter forklarer suksessen med at Nokia har lyktes i å selge mobilene billig - og fortsatt tjene gode penger på det. Noe Ericsson ikke har klart.

Det finnes over en halv milliard mobilabonnement i verden, anslår Nokia. I 2003 vil vi passere milliarden.

FAVORITTEN: Nokia solgte 76 millioner mobiltelefoner i fjor. Ericsson ble bare kvitt 30 millioner.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media