Går så det suser

Flytoget til Gardermoen har den overraskende bieffekt at trafikken øker på de fleste jernbanelinjer her i landet. I årevis har vi snakket om betydningen av kollektivtransport. Men det meste har vært mislykket. NSB har kuttet personale og hevet prisene, skranglet av sted med nedslitt materiell og skjøre kjøreledninger. Det hele virket både sidrumpa og umoderne.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Kjell Opseth laget dessuten vannrøret gjennom Østmarka og fikk alle miljøvernere på nakken. Ja, han ble truet med riksrett. Men så blir det nye toget, som i alle henseende er et vidunder for det neste årtusen, en suksess også selv om det går utenom Romeriksporten. Og ikke bare det: Suksessen har smittet over på mange av de andre linjene. Selv travle forretningsfolk, direktører og ekspedisjonssjefer har plutselig oppdaget at toget har noe å fare med: Behagelige vogner med alle hjelpemidler for arbeidende folk, enerom, dusj og frokost og ankomst til perfekte tider for møte- og konferansemennesker.

  • Det er dette momentum samferdselsminister Odd Einar Dørum ikke vil la gå fra seg når han nå har gitt klarsignal for togtrafikk gjennom Romeriksporten. Ekstra tettearbeider for 1,3 milliarder kroner har bidratt til at vannlekkasjene er redusert ned mot de tall som er satt av kontrollmyndighetene. Rett nok er ikke Høyre-byrådet i Oslo fornøyd, og de mest aktivistiske beboerne på Hellerud øst i Oslo ser på Dørum som en forræder mot miljøet, når han ikke vil bruke ytterligere millioner på å tette lekkasjene.
  • Byråd Merete Agerbak-Jensen skriver i Dagbladet i går at Dørum svikter «føre var»-prinsippet. Men føre var er jo noe man er i forkant. I ettertid er det alltid vanskelig å gjenopprette det som var. Det er det som skaper dilemmaer for dem som skal reparere. Dessuten: I en by der 35 prosent av alt vann som renner i rør lekker ut, blir vannlekkasjen fra Østmarka bare dråper. Derfor er det nok stor forståelse i det politiske miljø på Løvebakken for Dørums beslutning. Det er tungt nok å komme hjem til jul med de nedskjæringene som kommuneøkonomien er utsatt for, om ikke pengesluket i Østmarka også skulle fortsette.
  • Jernbanen var en av de fremste bærere av det moderne, ja, av framskrittet i de industrialiserte samfunn. Men mens europeiske jernbaneselskaper for øvrig har fulgt med tida, holdt farten oppe og ellers ivaretatt de symbolmettede sider ved jernbanedriften i det høyteknologiske samfunn, sakket NSB etter. Selskapet var verken moderne eller rasjonelt, en utvikling som så vel politikere som NSB selv må ta skylda for. Men med flytoget er de norske jernbanene igjen i tet teknologisk. Toget er blitt modell for andre.
  • Det er lett å se grunnen til suksessen. Toget slår alternativene på en lang rekke områder. Det går raskt og presist, du kommer fram til terminalbygningen på flyplassen tørrskodd og uten paraply, og du har mindre bry med bagasjen enn om du kjører egen bil. At det også konkurrerer på pris, styrker selvsagt interessen.
  • Men samtidig øker altså bruken av tog på så vel fjerndistanser som i nærområdene. Toget framstår plutselig som tidsmessig. Det er ikke bare linjen mellom Oslo og Gardermoen som er blitt fornyet. Svinger rettes ut, linjene helsveises så vi slipper å ligge våken og høre hjulenes slag mot skjøtene. Og her og der legges det dobbeltlinje. I tillegg kommer nyvinninger på markedssiden med mangefasetterte tilbud. Og neste år kommer krengetogene som vil revolusjonere fjerntogene og korte ned reisetida med mange prosent. Og de reisendes konklusjon later til å være klar: Dette vil vi ha.
  • Flytoget er et slående vitnemål om at kollektivtrafikk er gunstig. Det reduserer både COæ-2å og støv, og er tidsbesparende for svært mange. Så langt er flytoget i det hele tatt noe av det mest vellykte ved hele Gardermoen, til tross for skandalen med Romeriksporten. Men det er viktig at man ikke taper den innsikt som derved er innvunnet. Flytoget er ikke en suksess fordi det drives av et aksjeselskap, men fordi det er det beste tilbud for mange av de reisende. Du ser det allerede før toget når toppfart: Bilene blir etter på E6. Det er denne farten statsråd Dørum nå veier opp mot de mulige skader på en bitte liten del av Østmarka. Og noen ganger må Norge gå foran Toten.