Går så det synger for Røkke

Kjell Inge Røkke er selvsagt med på notene når Aker lørdag kveld gir cupfinalesang i gave til Molde. Cupfinalelåten er nærmest identisk med sangen i Akers egen reklamefilm «Nøtteknekker».

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Cupfinale-musikkvideoen «Fryktløs» blir presentert for første gang lørdag kveld for ca. 250 gjester på en restaurant i Oslo.

Gaven til Røkkes lag har kostet bortimot én million kroner. Det er peanøtter for et industrikonsern som går så det suser.

Aker ASA hadde et resultat før skatt på 2,2 milliarder i årets første ni måneder. I tilsvarende periode i fjor var resultatet 1,75 milliarder.

Tidligere i høst kom Aker med en massiv reklamesatsing til sju millioner kroner med reklamefilmen «Nøtteknekker». Molde-sangen er nesten helt lik Aker-sangen, med unntak av noen få ord. Og så er den på Molde-dialekt.

Nå avslørte ikke Akers «Nøtteknekker» et eneste glimt at industribyggeren fra Molde blant svette dansende og syngende industriarbeidere. Kanskje han er med i «Fryktløs»?

Røkkes idé

-  Nei, Røkke er ikke med i filmen, forsikrer konserndirektør Geir Arne Drangeid i Aker og ler.

-  Var det Røkkes idé da?

 SATSER PÅ MOLDE: 
Cupfinalelåten er nærmest identisk med sangen i Akers egen reklamefilm «Nøtteknekker».
SATSER PÅ MOLDE: Cupfinalelåten er nærmest identisk med sangen i Akers egen reklamefilm «Nøtteknekker». Vis mer

Drangeid humrer. Han trenger ikke si mer. Det var Røkkes idé.

-  Det er Aker som har stått bak filmen, og i filmen møter vi fotballspillerne og masse folk i Molde som heier fram laget. Aker eier Molde Fotballklubb, og vi syntes at når de klarte å komme til cupfinalen, var det det minste vi kunne gjøre, å lage en cupfinale-film. Så tenkte vi at det kanskje var en idé å ta tak i det vi allerede har, sier Aker-direktøren.

Og det Røkke og vennene hans hadde å bygge på var industriselskapets tre minutter lange emosjonelle reklamefilm «Nøtteknekker».

Med den massive kampanjen vil Aker bygge opp sin industriprofil. Konsernledelsen er fornøyd med at filmen ser ut til å ha slått an hos nye målgrupper.

-  Men nå som den reklamefilmen har festet seg hos folk, så trekker dere plutselig inn fotball i dette?

-  «Nøtteknekker» er annerledes. Den dreier seg om industri. Den nye filmen har samme musikk og litt samme tema. Folk ser at dette er noe helt annet. Men vi sliter med det samme. Vi må løse utfordringer og vinne. Det må vi som et lag, enten det er industri eller fotball, sier Drangeid.

Skiller seg ut

Administrerende direktør Espen Silseth i Molde Fotballklubb tror kombinasjonen av sang og film vil gjøre at laget skiller seg ut.

-  Filmen er veldig god. Laget trener hardt, sliter litt for å få det til, og får støtte av byens borgere. Vi må jo knekke nøtter vi også, sier Silseth.

-  Er du komfortabel med at sangen er lik den i Akers film?

-  Ja. Da vi kom til cupfinalen, syntes Aker det var så gøy at de ville sponse oss med en film. Cupfinalen er en fest, og det er jo derfor man lager et sånt produkt.

Daglig leder Jan Christian Fosseidbråten i reklamebyrået Grey vil ha tillatelse fra Drangeid før han uttaler seg om produksjonen. Vi blir henvist til Bendik Hareide i produksjonsselskapet Thing i Molde, men får ikke vite mye om handlingen. Hareide forteller at opptakene i Molde tok ca. ei uke.

-  Planen var å filme 100 mennesker fra Molde. Vi endte med 150. Vi hadde tre team. Noen hadde vi avtale med, andre var folk på gata, sier Hareide.

-  Danser spillerne sånn som i «Nøtteknekker»?

-  Det vil jeg ikke si noe om.

Men han kan røpe at Moldes store sønn, eksstatsminister Bondevik, ikke er med i filmen.

-  Men hadde Kjell Magne Bondevik vært i Molde da vi gjorde opptakene, ville vi nok spurt ham om å stille opp, sier Hareide, som er sønn av en viss landslagstrener.

Negative reaksjoner

Formann Egil H. Noer i Norges Reklamebyrå Forbund kjenner ikke prosjektet, men han har ingen problemer med å se motivet.

-  Aker får jo solgt samme produkt to ganger, så det gir litt spinoff. Folk ser nok Aker som noe positivt, sier Hoen.

Men han utelukker ikke negative reaksjoner.

EIER KLUBBEN: </b Kjell Inge Røkke.