Gardermobanen: - Teknisk konkurs

Sprekker i de opprinnelige økonomiske forutsetningene for NSB Gardermobanen gjør det mer og mer sannsynlig at staten må ettergi lånegjeld for milliarder av kroner til selskapet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I månedsskiftet februar-mars legger Samferdselsdepartementet fram en stortingsproposisjon med en fullstendig gjennomgang av økonomien i Gardermobanen, opplyser direktør for Gardermoprosjektet i Samferdselsdepartementet, Steinar Killi, til NTB. I proposisjonen vil departementet gi svar på ønsket fra NSB Gardermobanen om rentefritak det første driftsåret. Men Killi vil ikke si om departementet i proposisjonen kommer til å anbefale noen avskrivning eller sanering av milliardgjelden til selskapet.

Ifølge informasjonssjef Ove Narvesen i NSB Gardermobanen har staten gitt selskapet 7,4 milliarder kroner i lån - 6 milliarder kroner til utbygging av banen og 1,4 milliarder kroner til forberedelse av drift og til kjøp av flytog. Tidligere har administrerende direktør Ottar Remman i Gardermobanen opplyst at utbyggingen i alt vil koste 8,3 milliarder kroner.

Teknisk konkurs

VG melder i dag at de samlede kostnadene til Gardermobanen vil bli på ca 9 milliarder kroner. Avisen har fått tilgang til beregninger fra selskapets revisjonsfirma, Coopers & Lybrand, og konsulentfirmaet Ernst & Young, som viser at Gardermobanen ikke kan betjene en gjeld på mer enn ca 2,5 milliarder kroner. Det betyr at gjelda på 9 milliarder kroner bør nedskrives med 6,5 milliarder kroner, melder avisen.

Direktør Kjetil Rivelsrud i revisjonsfirmaet Noraudit mener denne opplysningen gjør det klart at Gardermobanen er teknisk konkurs, og at selskapet på en eller annen måte må sikre seg garantier for framtidig drift.

Ifølge Rivelsrud kan selskapet få en garanti fra eieren, NSB BA, om dekning av framtidige underskudd, eller få inn frisk aksjekapital eller få staten til å ettergi gjeld. Utenom disse løsningene, eksisterer bare veien til skifteretten med konkursbegjæring, mener revisor-direktøren.

Det er først og fremst sprekker i den opprinnelige beregningen av passsjerandelen til Gardermobanen som gjør at økonomien i prosjektet mildt sagt er tvilsom. Planen var at 42 prosent av flypassasjerene til og fra hovedflyplassen på Gardermoen skulle fraktes med den nye jernbanen. Erfaringer fra flyplassjernbaner i andre land viser at 42 prosent er en urealistisk andel, meldte Aftenposten i går.

DYRERE ENN ANTATT:</B> Gardermo-banen blir dyrere enn antatt. Nå er det mer og mer sannsynlig at staten må ettergi lånegjeld for milliarder av kroner til selskapet.