- Gardermobanen holder kostnadsrammene

Kostnadsanslaget for Gardermobanen er nå på 6 milliarder 1998-kroner. Ifølge Samferdselsdepartementet er dette innenfor den opprinnelige kostnadsrammen på 4,6 milliarder 1992-kroner, med tillegg på den usikkerhet på 20 prosent som ble lagt til grunn da Stortinget vedtok utbygging av banen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

De ekstraordinære kostnadene ved tetting av Romeriksporten er ikke tatt med i dette overslaget.

  I et forslag som ble lagt fram i statsråd torsdag går regjeringen inn for at staten sikrer økonomien og finansieringen for NSB Gardermobanen fram til våren 2000. Det blir også foreslått at en totalvurdering av selskapets økonomiske grunnlag skal utsettes til våren 2000, eller når regnskapet for 1999 legges fram.

Må dekke alt

Regjeringen mener at alle kostnader som er påløpt ved bygging av Gardermobanen, inkludert renter av statens lån, dekkes av AS Gardermobanen. Selskapet må derfor dekke ekstrakostnader i forbindelse med tetting av Romeriksporten.

(NTB)