Gardermobanen kunne aldri blitt lønnsom

Gardermobanen kunne aldri blitt lønnsom, selv om utbyggingen ikke hadde kostet ei krone mer enn planlagt. Planleggerne hadde rett og slett ikke regnet med at noen ville ta bussen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da Gardermobanen ble vedtatt utbygd i 1992 ble stortingspolitkerne forespeilet at banen ville gå med overskudd.

Nå viser Samferdselsdepartementets egen evaluering av den nye hovedflyplassen at banen aldri vil kunne gått med overskudd, selv om en hadde unngått overskridelsene knyttet til Romeriksporten og sammenkoblingen med resten av jernbanenettet.

Regnet ikke med bussen

- Planleggingen var for lite markedsorientert, sa økonomiproffesor Steinar Strøm da rapporten ble lagt fram i dag.

Det viser seg nemlig at planleggerne ikke hadde regnet med at folk ville ta bussen. Dermed ble antatt markedsandel og antatt betalingsvillighet kunstig høy.

- Men selv om banen aldri kan bli bedriftsøkonomisk lønnsom, betyr ikke det at den ikke vil være samfunnsøkonomisk lønnsom. Det har vi ikke undersøkt, påpekte Strøm.

Ble stortinget feilinformert?

- Det vil jeg ikke svare ja eller nei på.

NSB-sjef Osmund Ueland vil ikke ta på seg skylden for regnetabben.

- Det er ikke opp til meg å være dommer her. I NSB har vi aldri forsøkt å holde noe tilbake. Men vi har vel generelt vært for lite flinke til å beskrive usikkerheten.

120 kroner best

En glad Gardermobane-sjef Berit Kjøll kunne registrere at granskningen anbefalte at prisen på banen skulle ligge på 120 kroner fra Oslo til Gardermoen, nøyaktig den prisen banen innførte i dag. Denne prisen regner utvalget med vil kunne forrente ca. en tredjedel av investeringene, mens resten må betales av skattebetalerne.

- Men det er jo ikke noe nytt, sa politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet Tore Killingland til Dagbladet :på nettet. - Skattebetalerne betaler jo for veier og for andre baner.

En smilende samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll kunne ikke love at han ville gå inn for evalueringsutvalgets ide om å ettergi all gjelden til Gardermobanen - for slik å kunne dumpe prisene maksimalt for miljøets skyld.

Men han var i hvert fall den eneste som klappet etter at gruppas leder Per Kristen Mydske hadde lagt fram rapporten.

IKKE PLANER! Samferdselsminister Dag Jostein Fjærvoll vil ikke love lave priser for miljøets skyld.
IKKE PLANER! NSB-sjef Osmund Ueland vil ikke ta på seg skylden for regnetabben.