Gardermobanen teknisk konkurs

Sprekker i de opprinnelige økonomiske forutsetningene for NSB Gardermobanen gjør det mer og mer sannsynlig at staten må ettergi lånegjeld for milliarder av kroner til selskapet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I februar- mars legger Samferdselsdepartementet fram en stortingsproposisjon med fullstendig gjennomgang av økonomien i Gardermobanen. Det opplyser direktør for Gardermoprosjektet i Samferdselsdepartementet, Steinar Killi, til NTB.

I proposisjonen vil departementet gi svar på ønsket fra NSB Gardermobanen om rentefritak det første driftsåret.

Men Killi vil ikke si om departementet i proposisjonen kommer til å anbefale noen avskrivning eller sanering av milliardgjelden til selskapet.
Ifølge informasjonssjef Ove Narvesen i NSB Gardermobanen har staten gitt selskapet 7,4 milliarder kroner i lån - 6 milliarder kroner til utbygging av banen og 1,4 milliarder kroner til forberedelse av drift og til kjøp av flytog.

Tidligere har administrerende direktør Ottar Remman i Gardermobanen opplyst at utbyggingen i alt vil koste 8,3 milliarder kroner. (NTB)