Gardermoen blant de verste

BERLIN (Dagbladet): Hvert tredje fly i Europa er mer en ett kvarter forsinket. Gardermoen er blant verstingene i klassen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det viser en rapport organisasjonen Association of European Airlines (AEA) har offentliggjort i ukemagasinet Focus. Ikke helt overraskende ligger Gardermoen på en fjerdeplass blant flyplassene med størst forsinkelser.

- Og verre blir det. Vi står foran den verste sommeren vi noensinne vi har opplevd, sier generalsekretær Karl-Heinz Neumeister i Foreningen for europeiske flyselskap til magasinet.

Systemkaos

Ulike nasjoner har gjennom mange år tatt i bruk totalt ulike systemer for regulering av trafikken og kontrollen med sikkerheten i lufta. I totalt 49 kontrollsentraler benyttes 22 driftssystemer med 30 ulike programspråk - levert av til sammen 18 forskjellige produsenter.

- De tekniske forandringene skulle egentlig vært avtalt og gjennomført i 1995, opplyser Wolfgang Philiipp, som er direktør for flysikkerhetskontrollinstansen Eurocontrol.

Han skal presentere et utkast til nye ordninger for EUs trafikkministrer. Men det skjer tidligst neste år.

Fly-rekord

Og da vil de fattigste landene helt sikkert protestere - fordi nye systemer koster mange penger.27 000 flyginger kan avvikles daglig i Europa. Den 21. mai i år ble det registrert ny rekord med totalt 26 808 flighter i løpet av døgnet. Og det var før feriesesongen satte inn for fullt.

Må dele skylda

Eksperter peker på at flyselskapene også må bære skyld for at mye går galt og passasjerer blir sittende og vente i timer og dager på flyplasser rundt omkring på kontinentet.

Lufthansas piloter har for eksempel ordre om å vente i kø, hvis gaten ikke er ledig når flyet har landet. Det ville være mulig - men fordyrende - å takse inn til en ledig finger. På samme måte er det et velkjent problem at køene av folk som skal sjekke inn, snegler seg fram i avgangshallene, fordi skrankene er underbemannet.

Mottoet synes å være at kundene pent må finne seg i å vente, fordi flyselskapene sparer penger ved å kutte ned antallet ansatte som skal betjene reisende.