Gardermoen er «beste nybegynner»

GARDERMOEN (Dagbladet): Alle problemene på Gardermoen til tross, flyplassen utropes til verdensmester i klassen for nybegynnere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Den eneste medisinen mot forsinkelser i dårlig vær er å øke bruken av kjemikalier. Når isen holder seg vekk, så fungerer jo alt, konstaterer informasjonsdirektør Knut Egil Hansen.

Han forteller at den raske og positive utviklingen har vakt internasjonal oppmerksomhet. Flyplassen er blitt et reisemål for utenlandske delegasjoner som kommer for å lære.

Mens OSL kom i normal drift på noen måneder, så brukte man mye lengre tid med å oppnå samme resultater på andre nye flyplasser som München, Denver, Milano og Hongkong. - Den enkelte medarbeider på alle plan i organisasjonen fortjener ros for å ha fått flyplassen så raskt på vingene, sier Stein Nilsen, som er direktør for SAS' norske stasjoner.

I fjor sommer ble opptil 70 flybevegelser i timen håndtert helt uproblematisk. Det var ny norgesrekord. Underbemanning i kontrollsentralen i Røyken begrenset ytterligere trafikk.

Norges nye hovedflyplass fikk høye doser mediejuling for ett år siden. Innkjøringsproblemene var store. Tusenvis av forsinkede passasjerer forbannet nyplassen og drømte seg tilbake til trange lokaliteter i bakgårdsflyplassen på Fornebu. Skrankepersonalet brøt sammen av all kjeften. Mange sykmeldte seg. Noen sluttet.

Også flyselskapene var skeptiske. Noen varslet søksmål mot Staten på grunn av alt som ikke fungerte.

All klagingen virket. Den statlige flyplasseieren åpnet pengesekken og strødde ut penger til forbedringer. Målet var åpenbart å hindre en ny skandalevinter.

Nytt utstyr til en kvart million ble innkjøpt. Avisningkapasiteten ble utvidet. Det ble gravd nye avrenningssystemer for kjemikaliene - og taksebaner ble utbedret.