Gardermoen er flyselskapenes mareritt

KRAKOW (Dagbladet): Gardermoen er blitt et mareritt for flyselskapene. Da flyplassen åpnet, satset alle selskaper på flere seter, flere ruter og oftere avganger. Resultatet er tomme seter. Nå varsler toppsjefen i SAS, Jan Stenberg, at kapasiteten må ned med minst 20 prosent.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ingen flyselskaper tjener penger i Norge. Aldri tidligere har det vært flere ledige seter i lufta, og de som flyr betaler mindre. De eneste som tjener grovt er staten, som soper inn rekordbeløp på passasjeravgiften.

Den nye hovedflyplassen på Gardermoen åpnet for fri konkurranse. Braathens og SAS økte kapasiteten innenlands med 20 prosent. Color Air startet flygninger med lavere priser. Torp flyplass ekspanderte kraftig med nye ruter og flere aktører. Kampen i lufta har pågått i ett år, og nå mener konsernsjefen i SAS, Jan Stenberg, at det snart får være nok.

- Antall flyseter i Norge må ned med minst 20 prosent, kanskje mer, sier Stenberg til Dagbladet. Det går ikke i lengden at ingen tjener penger. Vi i SAS gjør det ikke, men jeg kan ikke si hvor mye vi taper. Det er for få i flyene og særlig gjelder det fullt betalende passasjerer. Vi kan ikke leve av å fylle fly med passasjerer som betaler mindre og mindre.

For mange

- I Norge er det et flyselskap for mye. Når forsvinner Color Air? spør Stenberg som ikke vil røpe planene SAS har i Norge. SAS vil nå øke flygningene til og fra Finland. Selskapet åpner nye ruter til Polen, men det som bekymrer SAS-sjefen mest er utviklingen i Norge.

- Trafikken i Sverige øker, men ikke i Norge og Danmark. Alle skal ta fra oss, også toget. Flyselskaper øker med flere fly og seter, og resultatet er at prisene senkes og vi tjener mindre og mindre, sier Stenberg.

Direktør Johnny Skoglund er sjef for all norsk innenlandstrafikk i SAS. Han bekrefter overfor Dagbladet at det er en solid overkapasitet i det sørlige Norge. Det er mange tomme seter, men SAS har ikke noen umiddelbare planer om å redusere avganger.

Erkefiender

Braathens og SAS er erkefiender og følger hverandre med argusøyne.

I luftfartskretser blir det hevdet at ingen vil ta prestisjenederlaget ved å være den første som kutter. Men eksperter mener en reduksjon er uunngåelig. Når den ene starter, vil de andre automatisk følge etter. Et eksempel på dem som har hatt for store forhåpninger til trafikkgrunnlaget er amerikanske NorthWest Airlines som i juni startet direktefly mellom Gardermoen og Minneapolis. Allerede i oktober er det slutt. NorthWest samarbeider med KLM og Braathens, og planen var å ta USA-passasjerer fra rivalen SAS. Nå blir igjen SAS eneste selskap med direktefly fra Norge til USA.

«Antall flyseter i Norge må ned med minst 20 prosent»