Gardermoen et nasjonalt sår

Amerikanerne har sitt Kennedy-mord. Svenskene har sitt Palme-drap. Vi har Gardermoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er i ferd med å bli vårt nasjonale traume. Vi klarer ikke å bearbeide det og legge det bak oss. Sju år etter at Stortinget vedtok å legge hovedflyplassen til Gardermoen, og ett år og en vinter etter at den ble tatt i bruk, står tilhengere og motstandere fortsatt steilt mot hverandre.

På den ene sida står de som mener at Gardermoen ble hovedflyplass fordi Ap - uansett og med alle midler - presset det igjennom for å skaffe ny aktivitet til det indre Østlandet.

På den andre står de som for døve ører hevder at Gardermoen ble foretrukket fordi den var best, og at de som tapte nå bør forsone seg med det faktum at flyplassen ligger der og ikke lar seg flytte.

Nye runder

Nye rapporter og avsløringer i høst viser:

  • Gardermobanen blir aldri lønnsom.
  • Vinterværet vil alltid være vanskelig på Gardermoen.
  • Stortinget fikk aldri rapport om dette.

Og flere runder er på gang:

For bare et par dager siden ba justisminister Odd Einar Dørum Riksadvokaten vurdere om det er grunnlag for å granske dødsfallet til Jan Fredrik Wiborg. Wiborg sto bak den kraftigste kritikken mot værmålingene på Hurum. I januar starter Stortinget høringer. Carl I. Hagen truer allerede med riksrett, men har ikke bestemt seg. Og vinteren med nye kalamiteter og forsinkelser på Gardermoen, kan komme hver dag som helst.

Overveldende

- Det er etter hvert kommet fram et overveldende materiale av fakta og godt underbygde påstander om at Stortinget på en lovstridig måte er blitt ført bak lyset i Gardermoen-saken, sier Carl I. Hagen.

Carl I. Hagen, som er medlem av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité, mener det er naturlig for komiteen å vurdere den mangelfulle informasjonen og saksbehandlingen overfor Stortinget i forhold til ansvarlighetslovens bestemmelser om straffeansvar. I klartekst betyr det å vurdere riksrett.

Protokollkomité

Carl I. Hagen har ennå ikke konkludert med at det foreligger lovbrudd, men han vurderer å foreslå at Stortinget starter forberedelsene til riksrettssak mot tidligere samferdselsminister Kjell Opseth. Det vil i så fall måtte skje ved at kontrollkomiteen ber Odelstinget oppnevne en egen protokollkomité som gransker om det er grunnlag for å reise riksrett-tiltale. Ifølge Hagen er det naturlig at en slik eventuell komité tar for seg hele prosessen som førte til at Gardermoen ble valgt til hovedflyplass.

<B>GARDERMOEN:</B> Et nasjonalt sår.