Gardermoen gir underskudd i Braathens

Braathens presenterer fredag et underskudd på driften for 1998. Underskuddet skyldes en rekke faktorer, blant annet alle driftsforstyrrelsene som har vært og er knyttet til den nye hovedflyplassen på Gardermoen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er ventet at Braathens fredag også vil kunne tallfeste noenlunde hva «Gardermo-effekten» har betydd for selskapet, og at styret må ta offentlig standpunkt til om selskapet vil kreve å få noe av sine kostnader tilbakebetalt av Oslo Lufthavn AS (OSL).

Som følge av at Braathens mandag måtte gi beskjed til Oslo Børs om at selskapet i slutten av uken vil legge fram et vesentlig dårligere 1998-resultat enn overskuddet i 1997 på 206 millioner, falt aksjens verdi med vel 11 prosent. Det var Braathens-aksjen som falt mest på Oslo Børs i dag.

Ikke akseptabelt


- Det er ikke akseptabelt at vi taper penger på Gardermoen. Men vi må vurdere kostnadene og skille ut det som skyldes feil fra vår side og feil som er gjort av OSL, sier kommersiell direktør Freddy Eriksen i Braathens på en pressekonferanse i Oslo mandag.
SAS-sjef Jan Stenberg har tidligere offentliggjort at «Gardermo-effekten» har kostet dette selskapet vel 200 millioner kroner.
Braathens har bestemt seg for å få alle omkostningene på bordet før det blir bestemt om OSL skal kreves for noen av utgiftene. Uttalelser på mandagens pressekonferanse tyder på at styret, som fredag vil befinne seg i Amsterdam, allerede har såpass oversikt over kostnadene at de vil kunne legge fram en økonomisk konsekvens av «Gardermo-effekten».

Årsakene


Braathens viser til at redusert kapasitet på grunn av det nye lufttrafikk-systemet over Skandinavia har bidratt til svekket resultat. Dessuten trekker de fram resultatet av streiker, de vesentlige startvanskelighetene på Gardermoen, og lavere passasjertall som årsaker til svekkelsen.
Den gjennomsnittlige inntekt per passasjer er blitt lavere. Det svekker igjen selskapets totale lønnsomhet. Oppstartingsproblemene på Gardermoen varte mye lenger enn forventet, og dette har kommet som en stor skuffelse for Braathens.
- Selskapet hadde beregnet kostnader til flytting, men har ikke budsjettert noe for oppstartingsproblemer, sier kommersiell direktør Freddy Eriksen.
Resultatene for Braathens svenske virksomhet er også klart dårligere enn forventet. Eriksen sier at arbeider med å samordne virksomheten til Braathens Sverige (tidligere Transwede) og Malmø Aviation tar tid, men han håper på bedre resultater i år. Dessuten opplever Braathens at konkurransen fra SAS i Sverige er mye tøffere enn forventet.

Ikke rute-kutt


Som følge av at Gardermoen åpnet, økte Braathens sin produksjon med vel 20 prosent. De nye rutene til Ålesund, Kristiansand og Haugesund har gått «rimelig bra». I hvert fall kommer det ikke på tale, på nåværende tidspunkt, å redusere den kapasitet som Braathens i dag opererer med.
- Av klare, konkurransemessige årsaker kan vi ikke gjøre det. Vår strategi er langsiktig, men over tid vil tilbud og etterspørsel jevne seg ut, sier kommersiell direktør Freddy Eriksen.
- Vi forventer et knalltøft 1999, og for å øke vår konkurransekraft lanserer vi nå nye ruter til Amsterdam, et nytt bonus-program og et nytt reisesystem uten billett.
(NTB)