Gardermoen kan bli stengt i vinter

Dersom Statens forurensningstilsyn bestemmer seg for å nekte Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) økte utslipp, kan det på ny bety at Gardermoen må stenge i lange perioder i vinter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

OSL har nemlig funnet ut at dagens utslipp forurenser miljøet langt mer enn tidligere beregnet. SFT kan komme til å forlange at OSL bruker mindre avisingsvæske kommende vintersesong. Det betyr trøbbel. I ytterste konsekvens står flyplassen nå i fare for å måtte redusere bruken av vinterbekjempende kjemikalier ytterligere.

Den første vinteren Gardermoen var i funksjon, måtte flyplassen stenge når vinterværet ble for tøft. Lufthavna fikk millionbot for høye utslipp av miljøgifter.

- Ikke god nok

Den påfølgende vinteren var flyplassen åpen og utslippene var lovlige, men fly snurret og skled av rullebanen urovekkende ofte.

- Vi har søkt om å opprettholde dagens glykolutslipp, med den økte forurensing det innebærer, samt å bruke acetat og formeat på taksebaner og flyoppstillingsplasser ved terminalene. Dette er nødvendig for å sørge for sikkerheten. Sikkerheten er det viktigste for oss, og dersom vi ikke får bedrede rammevilkår for utslipp, vil vi flyplassen lide. Vi vil være raskere med å stenge flyplassen dersom vi ikke har mulighet til å gjøre den helt trygg gjennom bruk av kjemikalier, sier informasjonsdirektør Knut Egil Hansen ved Oslo Lufthavn.

Ved et titall tilfeller i fjor snurret fly på taksebanene, og et fly fra Premiair skled helt av banen. Episodene gikk bra for folk om bord i flyene, men reiste alvorlige spørsmål om sikkerheten.

- Sikkerheten har ikke vært ivaretatt godt nok. Med økte utslipp kan vi øke sikkerhetsnivået. Men med dagens utslippstillatelse betyr det i verste fall at vi må stenge flyplassen oftere dersom vinteren blir streng. Vi kan ikke gi noen garanti om punktlighet i vinter før vi vet hva Statens forurensningstilsyn beslutter, sier Hansen.

OSLs søknad har vært ute på høring, og kommunene Gardermoen ligger på stiller seg sterkt kritisk til økte utslipp. SFT tar trolig avgjørelsen i løpet av oktober.

Kritisk

- Jeg kan ikke kommentere hvilken avgjørelse det er sannsynlig at vi vil falle ned på. I utgangspunktet er SFT bare interessert i den belastningen utslippene gir. Vi er opptatt av miljøet, ikke driftsforholdene for bedrifter som forurenser, sier avdelingsingeniør Ken Gudvangen i SFT til Dagbladet.