Gardermoen kan koste 400 mill. ekstra

Dårlig planlegging, støyforurensing og konflikter rir Gardermoen som en mare: Styret er informert om problemene, som i verste fall kan koste skattebetalerne hele 408 millioner kroner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dermed er det klart for et nytt kapittel i flyplassens turbulente historie.

Dagbladet er kjent med at de mange problemene har utløst uro blant styremedlemmer i Oslo Lufthavn AS.

Dagbladet kan i dag avsløre problemlista på Oslo Lufthavn Gardermoen.

  • Asfaltdekket på rullebanene er for dårlig. Det sprekker og smuldrer opp. Sintef skal avdekke årsaken. I aller verste fall må hele asfaltdekket byttes ut. Det vil koste rundt 300 millioner kroner.

Informert

Administrerende direktør Nic. Nilsen bekrefter at han har gitt styret informasjon om situasjonen.

- I styremøtet mandag ble jeg bedt om å redegjøre for asfaltproblemene. I verste fall må hele dekket byttes. I så fall vil det koste 300 millioner kroner. Jeg understreker at vi ikke vet om asfaltproblemene er så alvorlige før vi har fått analysert Sintefs resultater.

Jeg regner det som mest sannsynlig at vi klarer å utbedre skadene innenfor de neste årenes vedlikeholdsbudsjett, sier Nilsen.

I Dagbladet onsdag bekreftet han at vedlikeholdsbudsjettet allerede er oppjustert med nesten fire millioner kroner, på grunn av asfaltproblemene.

Støy

  • Ledelsen i Oslo Lufthavn har nylig kartlagt støyproblemene i flyplassens nabolag. Nye retningslinjer for støy kan føre til at flyplassen må støyisolere 90 hus, i stedet for 22, som var utgangspunktet. Dette kan ifølge styremedlemmer føre til en ekstrakostnad for Oslo Lufthavn på 45 millioner kroner.

- Dette er et worst case-scenario, som inntreffer hvis myndighetene endrer vilkårene for vår støyisolering. Vi holder nå på med en evaluering av støysonene rundt flyplassen. Arbeidet skal være ferdig i løpet av året. Sammen med Luftfartsverket har vi bedt departementet redegjøre for hvilke forskrifter vi skal forholde oss til. Først når vi får svar på disse to spørsmålene, vet vi sikkert hva støyisoleringen vil koste, sier Nilsen.

Fordyrende

  • Oslo Lufthavn Gardermoen ligger i konflikt med selskapet Raytheon, som leverte flyplassens ICW-system. Flygelederne benytter systemet til å dirigere flytrafikken. Selskapet krever 63 millioner kroner fra Oslo Lufthavn.

- Raytheon har stilt krav om et større beløp enn kontrakten ble inngått på. De mener vi har kommet med fordyrende tilleggsønsker, som vi må betale for, sier Nilsen.