Gardermoen-kaos koster tid og millioner

På det mest ekstreme har ett av tre fly vært forsinket ved hovedflyplassen på Gardermoen. SAS og Braathens vurderer gigantiske erstatningssøksmål.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da Gardermoen åpnet i oktober i fjor skulle 95 prosent av avgangene være i rute. Nå innrømmer Luftfartsverket at landets nye hovedflyplass ligger langt bak den målsettingen. En undersøkelse gjengitt i Aftenposten i dag viser at hvert tredje fly har vært forsinket på det mest ekstreme.

I desember var bare 60 prosent av SAS' fly avgårde i tide. Samme måned var Widerøe's nede i 68 prosent, viser avisas tall. Braathens hadde sin dårligste måned i november med 71,5 prosents punktlighet, mens Color Air hadde 73,2 prosent i desember.

Det er ingen tvil om at både flyplassledelsen og flyselskapene har sitt å stri med.

Assisterende luftfartsdirektør Lasse Bardal mener det er målsettingene det er noe galt med, og at de med fordel kunne vært mer nyanserte.

- Det tar nok et år før maskineriet er helt smurt, men mye skal være gjort i løpet av våren, sier Bardal. Han fastholder at tendensene er positive, hvis man ser bort fra problemene søndag.

Dagens Næringsliv skriver at flyselskapene taper nærmere 100 millioner kroner hver måned på alle forsinkelsene. Bare SAS og Braathens alene taper cirka 70 millioner kroner i måneden, viser beregninger Dagens Næringsliv har gjort. De to selskapene kan komme til å fremme gigantiske erstatningskrav, sier talsmenn for de to selskapene til Dagens Næringsliv.

(Dagbladet :på nettet)