Gardermoen snart kurert

Storflyplassen vil snart være kurert for barnesykdommene som har herjet i 100 dager etter åpningen. Men det hjelper neppe de 1 500 passasjerene som er rammet av kabinstreiken i Norwegian Air Shuttle i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Mange av dem fikk et ufrivillig møte med Gardermoen. Braathen måtte omplassere passasjerer som skulle reist med selskapet på egne ruter. For mange betydde det en omvei om tidvis skandaleombruste Oslo Lufthavn Gardermoen.Og opptil fire timers ventetid.

For 100 dager siden åpnet flyplassen for ordinær trafikk. Da begynte problemene:

  • Endeløse køer oppstod fordi bagasjesystemet ikke virket.
  • Tåke lamslo trafikken i timevis.
  • Av-isingen av flyene tok for lang tid.
  • Is-regn ødelegger enkelte av flyenes motorer, kun et fåtall fly kan ta av i slikt vær.
    I tillegg er det for få toaletter for passasjerene, og ventilasjonen i enkelte deler av bygningen virker ikke, og fører til rene sydentemperaturer midtvinters. Det fins nesten like mange skrekkhistorier fra Gardermoen som det fins passasjerer.

    Om 100 dager er allting glemt?


    I dag var det tid for ettertanke og framover-rettet blikk.
    Når kan passasjerene regne med at alt fungerer som det skal på Gardermoen?
    - Senest i løpet av 1999 skal alt fra bagasjesystem til ventilasjonsanlegg fungere, sier Nic Nilsen administrerende direktør i OSL A/S til Dagbladet :på nettet.
    Driftsjef i SAS Stein Terje Dahlen er mye mer utålmodig:
    - 28. mars når vi starter opp sommerprogrammet vårt må bagasjesystemet være ferdig, fastslår Dahlen. Som mener at Gardermoen i medvind er en utrolig flyplass, men han er mindre begeistret når ting først begynner å skjære seg.
    Men fra 28. mars kan du som passasjer forvente at ting går som det skal på Gardermoen.

    Dyrere vinner


    NSB Gardermobanen ble utropt til flyplassens vinner etter åpningen. Fram til i dag har banen fraktet 1,1 millioner passasjerer til og fra flyplassen. Det er 10 prosent mer enn forventet, likevel er ikke Gardermobanens direktør fornøyd:
    - Punktlighet er veldig viktig. 95 prosent av togene våre er presise og det er ikke godt nok, sier Berit Kjøll målbevisst.
    I slutten av august skal banen bli enda raskere og enda dyrere. Så snart tetningsarbeidene av Puttjern er ferdig og NSB's styre har ferdigbehandlet saken, åpnes Romeriksporten for utprøving. Kjøll regner med at Romeriksporten er klar for rutetrafikk og lyntog fra slutten av august.